|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / FARFN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
FARFN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Farmakologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
54 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade za cíl připravit studenty tak, aby jakoukoliv aplikaci léku vnímali v obecných farmakologických souvislostech, dokázali si sami vyhledat informace o příslušném léčivém přípravku, orientovali se v lékovém názvosloví, jednotlivé léčivé přípravky zařazovali do příslušných lékových skupin a tyto z hlediska účinku dokázali charakterizovat a byli si vědomi případných kontraindikací rehabilitační péče vzhledem k možné farmakoterapii klienta.
|
Požadavky na studenta
|
zápočtový test se 70% úspěšností
80% docházka
|
Obsah
|
Přednášky
1. Úvod do farmakologie. Názvosloví léčiv. Zdroje informací o léčivech. Farmakodynamika. Nežádoucí účinky léčiv.
2. Farmakokinetika. Lékové formy a přívodné cesty pro podávání léčiv. Variabilita lékové odpovědi. Lékové interakce.
3. Látky ovlivňující autonomní nervový systém sympatomimetika a sympatolytika, parasympatomimetika a parasympatolytika. Spazmolytika a myorelaxancia. Lokální a celková anestetika.
4. Látky ovlivňující kardiovaskulární systém - antiarytmika, kardiotonika, vasodilatancia, diuretika,
venofarmaka, antihypertenziva.
5. Hemostatika x antitrombotika (antiagregancia, antikoagulancia, fibrinolytika).
6. Farmakologické ovlivnění bolesti - neopioidní a opioidní analgetika.
7. Hormony ve farmakoterapii. Antibiotika základní přehled, zásady podávání, správná volba, rizika ATB terapie.
8. Léčiva ovlivňující dýchací systém - antiastmatika, antitusika, expektorancia.
9. Látky ovlivňující CNS - benzodiazepiny, anxiolytika, hypnotika, antiepileptika, antiparkinsonika.
10. Látky ovlivňující CNS - antidepresiva, antipsychotika, nootropika, antihistaminika, antiemetika.
11. Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
32
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat fyziologické funkce všech orgánových soustav |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat pojem farmakodynamika a vysvětlit rozdíl mezi specifickým a nespecifickým mechanismem účinku |
v obecné rovině charakterizovat farmakokinetiku |
vysvětlit variabilitu lékové odpovědi |
charakterizovat hlavní zástupce jednotlivých lékových skupin |
klasifikovat nežádoucí účinky |
definovat možná rizika ve vztahu farmakoterapie a rehabilitační péče |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyhledat informace o léčivých přípravcích v seznamech či databázích |
rozpoznat nežádoucí účinky |
zařadit léčivé přípravky do lékových skupin |
rozlišit různé lékové formy a jejich aplikace |
při sestavování anamnézy zařadit odběr anamnézy farmakologické |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|