|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / EVP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
EVP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ergoterapie v pediatrii 1.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFE/CLE4N
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty se základy vývojové kineziologie a možnostmi její uplatnění v ergoterapii, vysvětlit podstatu ergoterapie, přístupy a metody využívané u vrozených a získaných vad, zdůraznit význam spolupráce s rodinou a ostatními členy multidisciplinárního týmu, definovat podstatu handlingu, definovat podstatu vzpřimovacích, posturálních a obranných funkcí.
|
Požadavky na studenta
|
Přednáška: Vypracování písemného testu s 75% úspěšností, 80% účast na přednáškách.
Cvičení: 100% účast na cvičeních, vypracování seminární práce.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Vývojová kineziologie, vyšetření dítěte v prvním roce života.
2. Posturální aktivita v prvním a ve druhém trimenonu.
3. Posturální aktivita ve třetím trimenonu a ve čtvrtém trimenonu.
4. Vývoj chůze, úchopu a hry.
5. Ergoterapie u DMO, spastické a nespastické formy, vyšetření.
6. Komprehenzivní rehabilitace u DMO - léčebná, pedagogická, sociální, pracovní.
7. Ergoterapie u diagnózy Downův syndrom.
8. Ergoterapie u mentální retardace.
9. Vývoj soběstačnosti, nácvik soběstačnosti u dětí s DMO.
10. Problematika vertikalizace u dětí s DMO.
11. Ergoterapie u skolióz a vadného držení těla, škola zad.
Cvičení
1. Vyšetření hrubé a jemné motoriky, kognitivních a posturálních funkcí.
2. Polohování.
3. Handling, inhibice, facilitace.
4. Základy handlingu spastických a hypotonických dětí, polohování.
5. Šikmý sed, lezení, hodnocení, motivace pomocí hry k dosažení poloh, kompenzace.
6. Stoj a chůze, hodnocení, motivace pomocí hry k dosažení poloh, kompenzace.
7. Praktické využití her, hraček a terapeutických činností pro jednotlivá věková období.
8. Vyšetření dítěte prostřednictvím pozorování v přirozených podmínkách, určení cíle terapie, problémových oblastí,
krátkodobé a dlouhodobé plánování s ohledem na diagnózu.
9. Kompenzační pomůcky u dětí se zdravotním znevýhodněním, úprava domácího prostředí.
10. Náplň terapeutické jednotky, využití hry, edukace rodičů.
11. Moderní trendy terapie TeraSuit, Constraint induced Movement Therapy u dětí s dětskou mozkovou obrnou.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Vojta, Václav; Peters, Annegret. Das Vojta-Prinzip : Muskelspiele in Reflexfortbewegung und motorischer Ontogenese. 3. Aufl. Heidelberg : Springer, 2007. ISBN 978-3-540-46509-6.
-
Doporučená:
Kraus, Jan. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
-
Doporučená:
Marešová, Eva; Joudová, Pavla; Severa, Stanislav. Dětská mozková obrna : možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. 1. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-703-5.
-
Doporučená:
Vojta, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku : Včasná diagnóza a terapie. 1. čes. vyd. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85424-98-3.
-
Doporučená:
Holubářová, Jiřina; Pavlů, Dagmar. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 1. část. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1294-2.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Doporučená:
Vojta, Václav. Vojtův princip : Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-004-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
44
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní filosofii teorie ergoterapie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
testem ověřit psychomotorický vývoj jedince |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje problematiku ergoterapie v pediatrii |
charakterizuje opory v jednotlivých stádiích vývojové kineziologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využívá vývojové kineziologie jako diagnostického a terapeutického prostředku v ergoterapii dětí a dospělých |
využívá opory o horní končetinu v rámci přetáčení na bok, břicho, posazování a v rámci transferů |
edukuje rodiče |
realizuje hry jako základní aktivity v terapeutických programech |
stanoví cíl handlingu v terapii spastických a nespastických forem DMO |
navrhuje trénink soběstačnosti u dětí s DMO |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|