|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / EPAP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
EPAP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ergoterapie v paliativní péči
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit s historií, cílem a typy paliativní péče, psychospirituální péčí jako součástí komplexního přístupu, etickými aspekty paliativní péče a poradenstvím.
|
Požadavky na studenta
|
zápočtový test
ověření praktických dovedností
|
Obsah
|
Přednášky
1. Definice, historie a typy paliativní péče.
2. Psychospirituální péče.
3. Symptomy pacientů v paliativní péči.
4. Příznaky terminálního stavu.
5. Etické aspekty.
6. Právní aspekty.
7. Poradenství.
8. Komunikace s umírajícím.
9. Komunikace s rodinou umírajícího.
10. Role ergoterapeuta v paliativní péči.
11. Ergoterapie v paliativní péči.
Cvičení
1. Bolest, tlumení bolesti.
2. Spirituální péče.
3. Zásady správné komunikace.
4. Potřeby pacienta.
5. Ergoterapie u imobilních pacientů v paliativní péči.
6. Nácvik všedních denních aktivit v paliativní péči.
7. Kreativní techniky.
8. Muzikoterapie v paliativní péči.
9. Poradenství v rehabilitačním ošetřovatelství.
10. Trénink kognitivních funkcí.
11. Exkurze.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FALLON, M., HANKS, G. ABC of palliative care. Blackwell publishing., 2006. ISBN 978-1-4051-3079-0.
-
Základní:
Munzarová, Marta. Eutanazie, nebo paliativní péče?. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1025-0.
-
Základní:
SVATOŠOVÁ, M. Hospic a umění doprovázet.. Praha: KNA pro APHPP., 2008. ISBN 978-80-7195-307-4.
-
Základní:
KÜBLER-ROSSOVÁ, M. Hovory s umírajícími. Hradec Králové: Signunitatis, 1992. ISBN 80-85439-04-2.
-
Základní:
Sláma, Ondřej; Kabelka, Ladislav,; Vorlíček, Jiří. Paliativní medicína pro praxi. 2., nezměn. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-849-0.
-
Základní:
O'Connor, Margaret; Aranda, Sanchia. Paliativní péče : pro sestry všech oborů. Vyd. 1. české. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1295-4.
-
Základní:
Haškovcová, H. Práva pacientů.. Komentované vydání. Praha: Havířov, 1996.
-
Základní:
Marková, Monika. Sestra a pacient v paliativní péči. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-1.
-
Základní:
KELNEROVÁ, J. Tanatologie v ošetřovatelství. Brno: Littera., 2007. ISBN 978-80-85763-36-2.
-
Základní:
Haškovcová, Helena. Thanatologie : nauka o umírání a smrti. 2., přeprac. vyd. Praha : Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3.
-
Základní:
KUBÍČKOVÁ, N. Zármutek a pomoc pozůstalým.. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-82-X.
-
Doporučená:
KÜBLER-ROSSOVÁ, E. O smrti a umírání.. Turnov: Arica, 1993.
-
Doporučená:
KÜBLER-ROSSOVÁ, E. Odpovědi na otázky umírání a smrti.. Praha: EM Reflex, 1995.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
Doporučená:
SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada Publishing, 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Celkem
|
32
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepisovány žádné speciální předpoklady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenuje jednotlivé typy paliativní péče |
charakterizuje příznaky terminálního stádia |
vysvětlí podstatu psychospirituální péče |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzuje symptomy pacientů v paliativní péči |
vytvoří cíl ergoterapie |
provádí terapii pomocí terapeutických činností a kreativních činností |
provádí nácvik všedních denních aktivit |
vyhodnocuje výsledky terapie a zaznamenává je do dokumentace |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|