|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / ENPN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
ENPN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ergoterapie - neurovývojové přístupy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
20 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFE/CLE3N, KFE/SOE4
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Je seznámit studenty s teoretickými podklady neurovývojového a senzomotorického přístupu, vysvětlit
neurofyziologické podklady metod, teoreticky připravit studenty k výběru metody v rámci terapeutické jednotky na základě vyšetření, seznámit s praktickým využíváním prvků metod na neurovývojovém podkladě k tréninku aktivit všedního dne a ke zlepšení senzomotorických funkcí, charakterizovat principy orofaciální stimulace ke zlepšení funkce orofaciální oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
Přednáška: Vypracování písemného testu s 75% úspěšností, 80% účast na přednáškách.
Cvičení: 80% účast na cvičeních, složení praktické zkoušky.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Přístupy neurovývojového rámce vztahů.
2. Neurofyziologické podklady pro neurovývojový rámec vztahů.
3. Vyšetření v rámci neurovývojového a senzomotorického přístupu.
4. Základní principy vyšetření a terapie v konceptu Bobathových.
5. Základní principy vyšetření a terapie v konceptu proprioceptivní neuromuskulární facilitace.
6. Metoda senzorické stimulace podle Affolterové.
7. Pohybová terapie Brunnstromové.
8. Senzorická integrace dle Ayresové, přístup senzorické integrace.
9. Vynucené používání paretické končetiny a motorické učení- systémově orientované přístupy.
10. Využití neurovývojového a senzomotorického přístupu u vybraných diagnóz.
11. Senzorické funkce a jejich ovlivnění.
Cvičení
1. Praktický nácvik prvků z Bobath konceptu 1.
2. Praktický nácvik prvků z Bobath konceptu 2.
3. Praktický nácvik prvků z Bobath konceptu 3.
4. Aplikace Bobath konceptu pro výcvik ADL u vybraných diagnóz.
5. Praktické provádění proprioceptivní neuromuskulární facilitace, nácvik diagonál pro horní
končetinu za účelem zlepšení senzomotorických funkcí při nácviku aktivit všedního dne 1.
6. Praktické provádění proprioceptivní neuromuskulární facilitace, nácvik diagonál pro horní
končetinu za účelem zlepšení senzomotorických funkcí při nácviku aktivit všedního dne 2.
7. Praktické provádění proprioceptivní neuromuskulární facilitace, nácvik diagonál pro horní
končetinu za účelem zlepšení senzomotorických funkcí při nácviku aktivit všedního dne 3.
8. Aplikované techniky dle konceptu proprioceptivní neuromuskulární facilitace pro výcvik ADL.
9. Praktický nácvik vynuceného používání paretické končetiny.
10. Základy orofaciální stimulace u dysfunkcí v orofaciální oblasti.
11. Techniky k ovlivňování senzorických funkcí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Jelínková, Jana; Krivošíková, Mária; Šajtarová, Ludmila. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
Doporučená:
Klusoňová, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
-
Doporučená:
Bobath, Berta. Hemiplégia dospelých : vyhodnotenie a liečba. 1. slovenské vyd. Bratislava : Liečreh, 1997. ISBN 80-967383-4-8.
-
Doporučená:
Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
-
Doporučená:
Carraro, Lorenzo. Obnova pohybu po cévní mozkové příhodě : návod pro středoškolské rehabilitační pracovníky. Praha : Rehalb, 2002.
-
Doporučená:
Vantieghem, J. Rehabilitace a reedukace běžných životních úkonů po cévní mozkové příhodě. [S.n.] : Pharma, 1994.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Davies, Patricia M. Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia. 2nd ed. Heidelberg : Springer, 2000. ISBN 978-3-540-60720-5.
-
Doporučená:
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
44
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charkaterizovat základní filosofii teorie ergoterapie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše principy neurovývojových metod |
vyjmenuje a charakterizuje přístupy na neurovývojových základech |
vysvětlí rozdíly mezi biomechanickým a neurovývojovým přístupem |
vyjmenuje metody |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzuje a aplikuje jednotlivé metody podle diagnózy |
provádí terapii |
vyhodnocuje výsledky terapie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|