|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / BKPN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
BKPN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Bezbariérové přístupy a kompenz. pomůcky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Bezbariérové přístupy a kompenzační pomůcky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
47 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Je seznámit s problematikou bariér v životě zdravotně znevýhodněných osob, charakterizovat architektonické bariéry a seznámit s platnou legislativou při architektonickém plánování, seznámit se základními parametry pohybu osob s pohybovým a smyslovým handicapem v prostředí, dále objasnit principy tvorby bezbariérového prostředí ve městě a ve veřejných budovách, definovat kompenzační a technické pomůcky a prakticky naučit používání kompenzačních pomůcek při nácviku soběstačnosti v personálních a instrumentálních všedních denních činnostech.
|
Požadavky na studenta
|
Přednáška: Vypracování písemného testu s 75% úspěšností, 80% účast na přednáškách.
Cvičení: 80% aktivní účast na hodinách cvičení - průběžné a závěrečné prověřování praktických dovedností.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Bariéry v životě osob se smyslovým a fyzickým handicapem.
2. Architektonické bariéry.
3. Architektonické plánování a současná legislativa.
4. Základní parametry pohybu osob s pohybovým a smyslovým handicapem v daném prostředí.
5. Rozměrové požadavky na pohyb a orientaci v prostoru.
6. Tvorba bezbariérového prostředí ve městě.
7. Tvorba bezbariérového prostředí v bytových domech.
8. Tvorba bezbariérového prostředí ve veřejných budovách.
9. Technické a kompenzační pomůcky.
10. Zdůvodnění indikace kompenzačních pomůcek pro vybrané diagnózy.
11. Preskripce kompenzačních pomůcek.
Cvičení
1. Praktické návrhy na úpravu bezbariérového domácího prostředí u vybraných diagnóz.
2. Návrhy na vybavení domácího prostředí kompenzačními pomůckami k zajištění soběstačnosti.
3. Praktické návrhy na úpravu bezbariérového pracovního prostředí u vybraných diagnóz.
4. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro přípravu jídla a jedení.
5. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro hygienu.
6. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro oblékání a obouvání.
7. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro vertikalizaci.
8. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro lokomoci.
9. Nácvik používání kompenzačních pomůcek při nácviku instrumentálních všedních denních činnostech v modelových situacích.
10. Praktická úprava předmětů denní potřeby a nácvik jejich používání v modelových situacích.
11. Praktické využití kompenzačních a technických pomůcek k prevenci pádů u seniorů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Kateřina Svěcená, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Olga Blahovcová (100%),
PhDr. Petr Simbartl, Ph.D. (100%),
Mgr. Kateřina Svěcená, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavel Wanka (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Olga Blahovcová (100%),
Mgr. Pavel Wanka (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
44
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní principy v ergoterapii
|
definovat ergoterapii jako zdravotní disciplínu, charakterizovat cíle a zaměření
|
charakterizovat postavení ergoterapie v rámci komprehenzivní rehabilitace |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat základní terminologii v ergoterapii |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenuje opatření, která vedou k odstranění architektonických bariér |
charakterizuje systém nácviku soběstačnosti s kompenzačními pomůckami |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpozná architektonickou bariéru v domácím a pracovním prostředí |
měří hodnoty architektonických bariér |
na základě změřených hodnot navrhuje úpravu architektonických bariér |
aplikuje odstraňování jednoduchých bariér v domácím a pracovním prostředí zdravotně znevýhodněné osoby |
provádí nácvik v používání kompenzačních pomůcek pro dosažení soběstačnosti v personálních a instrumentálních všedních denních činnostech |
ovládá techniku jízdy na vozíku |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|