|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / ANAZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
ANAZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Anatomie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
45 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět anatomie systematicky probírá jednotlivé struktury a systémy lidského těla tak, aby student v konečném důsledku chápal jejich vzájemnou provázanost a výslednou funkčnost.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách a cvičeních 4x průběžné zkoušení ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Přehled tkání. Obecná osteologie a arthrologie.
2. Obecná myologie. Přehled svalových skupin.
3. Páteř a kostra hrudníku.
4. Trávicí systém - dutina ústní, hltan, jícen, žaludek.
5. Trávicí systém - tenké a tlusté střevo, játra a slinivka břišní.
6. Dýchací systém - dutina nosní, vedlejší nosní dutiny, nosohltan, hrtan, tracheobronchiální strom
7. Srdce, velký a malý krevní oběh, cévy obecně.
8. Přehled tepen.
9. Přehled žil a mízní systém.
10. Močový systém. Pohlavní ústrojí muže.
11. Žlázy s vnitřní sekrecí. Nervová soustava obecně. Mícha hřbetní.
12. Míšní nervy. Pleteně předních větví míšních nervů. Autonomí nervový systém.
13. CNS - obaly, cévní zásobení, mozkomíšní mok a jeho cirkulace.
14. Hlavové nervy.
15. Přehled nervových drah.
Cvičení
1. Anatomická nomenklatura. Roviny a směry lidského těla. Kostra HK I
2. Kostra HK II a klouby HK..
3. Kostra a klouby DK.
4. Lebka
5. Topografie břišní dutiny - demonstrace orgánů na modelech.
6. Průběžné zkoušení - kosti končetin + osový skelet, končetinové klouby, svaly v přehledu
7. Topografie hrudníku, plíce, pleurální dutiny a mediastinum.
8. Srdce - demonstrace.
9. Průběžné zkoušení - trávicí a dýchací systém, topografie hrudníku a břišní dutiny.
10. Pohlavní ústrojí ženy. Demonstrace struktur močového a pohlavního systému.
11. Mozek - členění, demonstrace.
12. Průběžné zkoušení - kardiovaskulární systém.
13. Zrakové ústrojí + demonstrace.
14. Sluchově-rovnovážné ústrojí + demonstrace. Kůže.
15. Průběžné zkoušení - močové a pohlavní ústrojí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Druga, Rastislav; Grim, Miloš. Základy anatomie. 1., Obecná anatomie a pohybový systém. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-7262-112-2.
-
Základní:
Grim, M., Druga, R. Základy anatomie 3: Trávicí, dýchací, močopohlavní a endokrinní systém. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-302-8.
-
Základní:
Grim, M., Druga, R. Základy anatomie 4a: Centrální nervový systém.. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7262-938-1.
-
Základní:
Grim, M., Druga, R. Základy anatomie 4b: Periferní nervový systém, smyslové orgány a kůže.. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-156-8.
-
Doporučená:
Čihák, Radomír; Grim, Miloš,; Fejfar, Oldřich. Anatomie 1. 3., upr. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3817-8.
-
Doporučená:
Čihák, Radomír; Grim, Miloš. Anatomie 2. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4788-0.
-
Doporučená:
NAŇKA, O., ELIŠKOVÁ, M. Přehled anatomie. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-206-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
60
|
Celkem
|
115
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat základní znalosti biologie člověka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
žádné předpoklady nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí pojem osifikace a růst kosti |
vyjmenuje jednotlivé kosti a stěžejní kostěné útvary |
charakterizuje končetinové klouby |
vyjmenuje kosti neurokrania a splanchnokrania |
definuje stavbu a obsah přední, střední a zadní jámy lební |
vyjmenuje kosti, které se podílejí na stavbě očnice, nosní dutiny, tvrdého patra a klenby lební |
obecně popíše stavbu obratle, charakterizuje obratle v jednotlivých úsecích páteře |
popíše zakřivení páteře a druhy spojení, které s páteří souvisejí |
popíše kostěný hrudník a vyjmenuje druhy žeber |
charakterizuje jednotlivé svalové skupiny z pohledu funkce a inervace |
vyjmenuje jednotlivé struktury trávicího a dýchacího systému, charakterizuje jejich uložení a funkci |
vyjmenuje jednotlivé části aorty, jejich větve a jednotlivé orgány, které jsou jimi vyživovány |
u srdce charakterizuje jeho uložení, stavbu stěny, srdeční chlopně, síně a komory |
popíše malý a velký krevní oběh |
vysvětlí rozdíl a vztah mezi portálním oběhem a odtokem dutými žilami |
definuje pojem portokavální anastomózy |
vysvětlí stavbu a funkci lymfatického systému, |
vyjmenuje jednotlivé struktury močového a pohlavního ústrojí, charakterizuje jejich uložení a funkci |
vysvětlí hormonální produkci endokrinních žláz |
definuje jednotlivé hlavové nervy |
vysvětlí vznik míšního nervu a jeho větvení |
charakterizuje nervové pleteně a periferní nervy z nich vycházející |
vyjmenuje jednotlivé části mozku a charakterizuje jejich funkci |
charakterizuje stavbu stěny a obsah koule oční |
vysvětlí stavbu a funkci zevního, středního a vnitřního ucha |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
při popisu lidského organismu používá latinskou terminologii |
s použitím anatomických modelů a schémat identifikuje zásadní kostěné útvary na jednotlivých kostech, orgány a struktury trávicího a dýchacího systému kardiovaskulárního, močového, pohlavního, endokrinního a nervového systému |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|