|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / ANALA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
ANALA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Anatomie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/ANALA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výuky je osvojení si znalostí o jednotlivých anatomických systémech jako celku.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné ústní zkoušení, ústní zkouška.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Úvod do předmětu. Anatomické názvosloví. Roviny a směry lidského těla. Buňka, tkáně rozdělení.
2. Epitely. Pojivová tkáň vazivo, chrupavka, kost.
3. Spojení kostí. Obecná anatomie kloubu. Rozdělení kloubů podle tělních oblastí. Páteř stavba, spojení, zakřivení.
4. Svalová tkáň typy. Nervová tkáň neuron, reflex. Tělní tekutiny.
5. GIT I obecná stavba trávicí trubice, dutina ústní ( jazyk, zuby ), slinné žlázy, hltan, jícen, žaludek.
6. GIT II tenké tlusté střevo, játra, slinivka břišní.
7. Dutina peritoneální a extraperitoneální prostory. Respirační systém I rozdělení. Horní cesty dýchací (dutina nosní) a paranasální sinusy.
8. Respirační systém II dolní cesty dýchací (hrtan, průdušnice, průdušky kmenové), plíce, plesura. Mediastinum a jeho členění.
9. Uropoetický systém členění. Ledvina, horní (kalichy, pánvička, močovod) a dolní cesty močové (močový měchýř, močová trubice).
10. Pohlavní systém mužský rozdělení. Penis, močová trubice mužská, šourek a jeho obsah (varle, nadvarle), prostata, žlázy močové trubice, semenné váčky.
11. Pohlavní systém ženský rozdělení. Zevní rodidla (klitoris, cibulka poševní, stydké pysky, žlázy). Vnitřní rodidla (děloha, adnexa vejcovod, vaječník). Podpůrný aparát. Menstruační cyklus.
12. Kardiovaskulární systém členění. Rozdělení krevního oběhu. Srdce (uložení, stavba stěny, cévy a nervy srdeční,převodní systém srdeční). Přehled krevních cév tepny, žíly, kapiláry. Význam mikrocirkulace. Přehled lymfatického systému. Slezina.
13. CNS mícha hřbetní, členění koncového mozku, mezimozku, středního mozku, mozkového kmenu mozeček, prodloužená mícha, Varolův most.
14. PNS míšní, hlavové a autonomní nervy.
15. Smyslové orgány
Cvičení:
1. Kosterní systém I. kosti končetin, pánev jako celek rozměry, obratle.
2. Kosterní systém II. kostra hrudníku, lebka.
3. Kloubní systém klouby končetin.
4. Svalový systém I. svaly hlavy, svaly končetin.
5. Svalový systém II. svaly trupu.
6. Demonstrace peritoneálních orgánů na modelech I. kontrola znalostí přednášek z GIT.
7. Kontrolní test tkáně, obecná anatomie kloubu, klouby končetin.
8. Demonstrace peritoneálních orgánů na modelech II. kontrola znalostí přednášek z GIT.
9. Demonstrace orgánů respiračního systému na modelech kontrola znalostí z přednášek.
10. Demonstrace orgánů vylučovacího systému na modelech kontrola znalostí z přednášek.
11. Kontrolní test GIT + respirační systém.
12. Demonstrace pohlavních systémů na modelech kontrola znalostí z přednášek.
13. Srdce makroskopický popis. Tepny hlavy a krku, tepny končetin.
14. Žilní a lymfatický systém demonstrace na modelech.
15. Míšní segment, demonstrace částí nervového systému na modelech.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MUDr. Otto Kott, CSc. (100%),
-
Přednášející:
MUDr. Eliška Mistrová, Ph.D. (100%),
MUDr. Lada Pavlíková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
MUDr. Eliška Mistrová, Ph.D. (100%),
MUDr. Lada Pavlíková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Feneis, H. Anatomická obrazový slovník. Grada, 1996.
-
Základní:
Kott,O. Anatomie pro fyzioterapeuty. Kineziologie.. DTP Maurea, Plzeň, 2000. ISBN 80-902876-0-3.
-
Základní:
Kott, O. Anatomie pro fyzioterapeuty. Nervová soustava. Plzeň, DTP Maurea, 2000. ISBN 90-902876-2-X.
-
Základní:
Kott, Otto. Předpoklady pohybu. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7043-786-5.
-
Základní:
Kott, Otto; Petříková, Iveta. Vybrané kapitoly anatomie gastrointestinálního a respiračního systému. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7043-796-4.
-
Doporučená:
Fiala,P., Valenta,J., Eberlová, L. Anatomie pro bakalářské studium ošetřovatelství.. Karolinum, Praha, 2004.
-
Doporučená:
Čihák, R. Anatomie 1, 2, 3.. Praha Avicenum, Grada, 2004.
-
Doporučená:
Kos, J., Heřt, J., Hladíková, J. Přehled topografické anatomie. Praha SPN 1991.
-
Doporučená:
Dylevský, I. Somatoogie. Epava, Olomouc, 2000. ISBN 80-86297-05-5.
-
Doporučená:
Borovanský, L. Soustavná anatomie člověka I., II.. Praha Avicenum, 1977.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
60
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
s využitím české terminologie vyjmenovat struktury jednotlivých orgánových soustav |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou předpokládány odborné dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
s využitím latinské terminologie umět popsat stavbu a uložení jednotlivých struktur a orgánů lidského těla |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikovat jednotlivé struktury lidského těla na anatomických modelech a schématech |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|