|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / SZZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
SZZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Státní závěrečná zkouška ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Chemie s didaktikou
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Ověřit schopnost studentů syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů.
|
Obsah
|
Požadují se znalosti základních oborových disciplin (obecná chemie, anorganická chemie, organická chemie, fyzikální chemie, analytická chemie, biochemie, chemická technologie) a jejich didaktické aplikace s důrazem na interdisciplinární vztahy.
Tematické okruhy ke státní závěrečné zkoušce
1) a) Typy chemických reakcí
b) Makromolekulární látky přírodní a syntetické včetně didaktických aplikací
2) a) Vlastnosti plynných látek
b) Alifatické uhlovodíky, využití v praxi, didaktické aplikace
3) a) Vlastnosti kapalných látek
b) Cyklické uhlovodíky, didaktické využití, výklad stability systému
4) a) Chemie halogenů
b) Halogenace uhlovodíků, didaktické zpracování(výuka, experiment)
5) a) Stavba atomu
b) Typy jaderných reakcí
c) Spektrální metody v chemii, mezipředmětové vztahy, výklad barevnosti
6) a) Chemické rovnováhy, didaktické aplikace
b) Kyslíkaté deriváty uhlovodíků
c) Esterifikace, kondenzační reakce
7) a) Chemie prvků skupiny dusíku
b) Dusíkaté deriváty uhlovodíků, didaktické využití nitrace alifatických a aromatických sloučenin
c) Bílkoviny, školní experimenty, teoretické vývody
8) a) Chemie chalkogenů
b) Sirné deriváty uhlovodíků alifatických a aromatických, výukové aplikace
9) a) Stavba molekul, chemická vazba, didaktické aplikace
b) Hlavní organicko-chemické technologie, principy jejich výuky
10) a) Chemie prvků skupiny uhlíku, vztah jejich vlastností v umístění v periodickém systému
b) Separační metody v chemii
11) a) Chemie prvků skupiny chromu a manganu
b) Základy volumetrických stanovení včetně didaktických aplikací
12) a) Triáda železa, lehkých a těžkých platinových kovů
b) Základní gravimetrická stanovení a jejich didaktické aspekty
13) a) Zjišťování složení a struktury organických sloučenin včetně didaktických aplikací
b) Chemie prvků skupiny boru
14) a) Chemická kinetika a její experimentální aplikace
b) Hlavní potravinářské a biochemické technologie, výukové aplikace
15) a) Vlastnosti tuhých látek, výklad souvislostí
b) Lipidy, členění, vlastnosti, biochemické souvislosti, membrány
16) a) Kyslík, ozon, oxidy
b) Sacharidy, členění, experimentální využití ve výuce
c) Energeticky výhodné biochemické reakce
17) a) Chemie s-prvků a jejich didaktické aplikace
b) Studium struktury organických sloučenin
18) a) Chemie prvků skupiny mědi a zinku a jejich analytické aplikace
b) Hlavní anorganické technologie
c) Chemie vodíku a jeho sloučenin
19) a) Základy elektrochemie
b) Elektrometrické metody využívané v analytické chemii
20) a) Teorie elektrolytů a její didaktické využití
b) Energeticky nevýhodné biochemické reakce, příklady a didaktické využití
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Obst, O. Didaktika sekundárního vzdělávání. Univerzita Palackého, Olomouc, 2006.
-
Základní:
DUŠEK, M. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2000.
-
Základní:
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Grada, 2015.
-
Základní:
Průcha J. Moderní pedagogika. Portál, Praha, 2002.
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Základní:
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, R. Obecná didaktika. Grada, 2014.
-
Základní:
Los P., Spurná M. Obecná didaktika chemie. Olomouc, 1981.
-
Základní:
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Základní:
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
-
Základní:
Kalous Z., Obst O. Školní didaktika. Portál, Praha, 2002.
-
Základní:
PROKŠA, M., TOTHOVÁ, A. Školské chemické pokusy na ZŠ vo svetla aktuálných požiadaviek didaktickej teórie a praxe. UK Bratislava, 2005.
-
Základní:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU, 2017.
-
Základní:
Učebnice chemie pro ZŠ a SŠ.
-
Základní:
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
-
Základní:
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Paido, Brno, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů |
získat předepsaný počet kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů |
identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů |
syntetizovat poznatky základních předmětů studijního oboru a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky |
aplikovat teoretické poznatky z odborných, oborově didaktických a didaktických disciplín na konkrétních příkladech ve školní praxi |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|