|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / PVCH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
PVCH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Propedeutika výuky chemie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům orientační vhled do problematiky vzdělávání žáků v oboru chemie.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, vypracování a obhájení příprav na semináře
|
Obsah
|
1. Předmět didaktiky chemie, didaktika obecná a speciální, systém pojetí výuky chemii, didaktika jako vědní disciplína a její uplatňování v praxi prostřednictvím reflexe a výzkumů výuky.
2. Učitel chemie odborník nebo pedagog? Analytická reflexe a výzkumy výuky jako podpora spojování odborné a pedagogické složky v učitelské praxi. Autorita učitele, problematika psychodidaktické transformace.
3. Cíle výuky chemii, formulace a konkretizace cíle a reflexe jejich dosahování ve výuce, obsah vzdělávání, zásady výběru učiva, vědecký a didaktický systém učiva.
4. Rámcový vzdělávací program. Vzdělávací oblast Člověk a příroda, učební plány a osnovy, tematický plán, příprava učitele na vyučování chemii, strategie 2030+.
5. Organizační formy výuky, vyučovací hodina základního typu, instruktivní a konstruktivní pojetí výuky chemii.
6. Další formy výuky (laboratorní práce, exkurze, volitelné a nepovinné formy výuky chemii), dětská muzea.
7. Metody výuky chemii, slovní, názorné a praktické metody, aktivizační principy výuky chemii, učebnice chemie.
8. Experimentální podpora výuky, demonstrační a žákovský experiment, metodika experimentální činnosti.
9. Bezpečnostní předpisy pro zacházení s chemickými látkami, nebezpečné látky a přípravky, mimořádné události.
10. Materiální prostředky názorné výuky, metodika manipulace s materiálními didaktickými prostředky, specializované učebny chemie, laboratorní výuka, učební pomůcky a autorský zákon.
11. Zpětnovazební procesy ve výuce chemie, prověřování a hodnocení vědomostí žáků. Uplatnění obecných poznatků o zpětnovazebních procesech při reflexi a evaluaci výuky.
12. Učební úlohy ve vyučování chemii, klasifikace, typologie a taxonomie úloh.
13. Základní principy motivace výuky chemii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Teze přednášek v podobě Power Pointové prezentace v rámci výukového systému Moodle, opatřené evaluačními materiály s klíčem. Každá z třinácti součástí tohoto studijního materiálu koresponduje s vyjádřeným tématem v rámci vyučovaného obsahu a skládá se ze základních tezí vyjádřených v podobě Power Pointové prezentace, jež se shoduje s tezemi přednášek. Na tyto teze navazuje, s hlavním cílem tvorby odpovídající efektivní strukturace studované problematiky, reflektivní a evaluační složka, která má studentovi napomoci k nezbytné účelové orientaci v hierarchii učiva.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Milan Klečka, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Milan Klečka, Ph.D. (50%),
Doc. Małgorzata Krystyna Nodzyńska-Moroń (50%),
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Milan Klečka, Ph.D. (50%),
Doc. Małgorzata Krystyna Nodzyńska-Moroń (100%),
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
JŮVA, V. Dětská muzea jako nová forma edukace; Pedagogika, roč. LVI. 2006.
-
Základní:
ČTRNÁCTOVÁ, H., HALBYCH, J., a kol. Didaktika a technika chemických pokusů. Karolinum Praha. 2007.
-
Základní:
Kašpar E., a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. SPN, 1978.
-
Základní:
PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN Praha, 1971.
-
Základní:
ČTRNÁCTOVÁ, H., HALBYCH, J., a kol. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Prospektrum, Praha. 2000.
-
Základní:
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Základní:
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Základní:
Los Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc: Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
Základní:
Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
-
Základní:
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MULLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
-
Základní:
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
-
Základní:
Učebnice chemie pro ZŠ, SŠ a gymnázia.
-
Základní:
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
-
Základní:
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
-
Základní:
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat své zkušenosti s výukou chemie na SŠ |
použít základní poznatky z pedagogiky, psychologie (východiskem jsou také znalosti získané při studiu KPG/ZRHV a KPG/RHV) |
orientovat se v základních principech systému obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie a biochemie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat znalosti přírodovědných předmětů na úrovni SŠ pro úspěšnou strukturaci |
používat na uživatelské úrovni PC a vyhledávat informace na internetu |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a odborných předmětů pro edukační účely |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se bezproblémově v problematice základních obecných otázek didaktiky chemie |
respektovat rozdíly mezi jednotlivými alternativními vzdělávacími přístupy |
uplatňovat získané poznatky s ohledem na specifický charakter chemie jako vědy přírodovědného zaměření |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizuje je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
popisovat specifika výuky chemie na SŠ |
předvést návrh přípravy na hodinu základního typu |
vybírat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny |
formulovat a konkretizovat cíle výuky se zaměřením na vybrané chemické učivo |
konkretizovat chemické učivo z obecné podoby RVP do tematického plánu |
realizovat výběr vhodného chemického experimentu pro podporu výuky |
uplatňovat zpětnovazební procesy s ohledem na specifika chemického učiva |
dovednost manipulovat s chemikáliemi a nádobím dle zásad bezpečnosti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|