|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / DI2SŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
DI2SŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika chemie 2 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KCH/D2SŠ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Navázat na základy z didaktiky chemických předmětů a na poznatky a vědomosti získané v pedagogice, psychologii a odborných předmětech. Osvojit si potřebné teoretické vědomosti a získat základní dovednosti pro kvalitní práci začínajícího pedagoga.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na seminářích, vypracování a obhájení příprav na semináře.
- Zvládnutí zápočtového testu - student prokáže základní znalosti z předmětu organické chemie a biochemie v rozsahu SŠ.
- Zkouška - studenti prokáží teoretické znalosti z obsahu přednášek a seminářů a schopnost jejich aplikace na modelové situace, které se mohou v praxi před nimi objevit při vyučování chemie na SŠ.
- Vypracování komplexní analýzy jednoho zadaného tématu z organické chemie nebo biochemie s přípravou na jednu vyučovací hodinu tematicky související s analyzovanou problematikou (seminární práce v rozsahu 4 stran - výběr témat koordinuje vyučující).
|
Obsah
|
1. Didaktika organické chemie a biochemie, obecné principy transformace učiva.
2. Uhlovodíky, charakteristika typů uhlovodíků, uhlovodíky nasycené, nenasycené a aromatické.
3. Ropa, zemní plyn, uhlí - nejen zdroje uhlovodíků.
4. Názvosloví organických sloučenin, uhlovodíky s rozvětveným řetězcem.
5. Deriváty uhlovodíků, přehled derivátů, kyslíkaté, dusíkaté a sirné deriváty.
6. Alkoholy, složení, struktura, vlastnosti, přehled, vznik a vlivy na lidský organismus.
7. Makromolekulární látky.
8. Přírodní látky. Sacharidy.
9. Lipidy.
10. Bílkoviny.
11. Ostatní přírodní látky, kvasný proces, enzymy, vitamíny, hormony.
12. Specifické učivo pro učební obory.
13. Znaky a složení živých soustav.
V obsahu jsou v převážné míře analyzovány základní strukturální komponenty učiva organické chemie a biochemie. Tyto komponenty, které názvoslovně korespondují se strukturou odborné chemie, je třeba posuzovat především z pohledu didaktického, tj. v přednáškách i seminářích jsou analyzovány možné systémy jejich účinného zprostředkování, včetně předpokladů k reflexi výuky a následnému hodnocení její kvality.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Teze přednášek v podobě Power Pointových prezentací v rámci výukového systému Moodle opatřené evaluačními materiály s klíčem správných odpovědí.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Milan Klečka, Ph.D. (50%),
Doc. Małgorzata Krystyna Nodzyńska-Moroń (100%),
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Milan Klečka, Ph.D. (50%),
Doc. Małgorzata Krystyna Nodzyńska-Moroń (100%),
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP, Ústí n. Labem. 2009.
-
Základní:
KOLÁŘOVÁ, R., a kol. Co by měl žák základní školy umět z fyziky, chemie a přírodopisu (návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole). Prometheus, Praha. 1998.
-
Základní:
KNECHT, P. Didaktická transformace aneb od ?didaktického zjednodušení? k ?didaktické rekonstrukci?. ORBIS SCHOLAE. 2007.
-
Základní:
ČTRNÁCTOVÁ, H., BÍLEK, M. Didaktika chemie: vývoj, současný stav a perspektivy (In: Stuchlíková, I., & Janík, T., et al.: OBOROVÉ DIDAKTIKY: Vývoj-stav-perspektivy). MU Brno. 2015.
-
Základní:
GREB, E., a kol. Chémia pre základné školy. Slov.PN. 1995.
-
Základní:
RŮŽIČKOVÁ, K., KOTLÍK, B. Chemické názvosloví v kostce. Fragment, Praha. 2016.
-
Základní:
BÍLEK, M., RYCHTERA, J. Chemie na každém kroku + laboratorní cvičení. MOBY DICK, Praha. 2000.
-
Základní:
FLEMR, V., DUŠEK, B. Chemie (obecná a anorganická) I pro gymnázia. SPN Praha. 2007.
-
Základní:
MAREČEK, A., HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: OLOMOUC. 2005.
-
Základní:
MAREČEK, A., HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: Proton. 2014.
-
Základní:
HONZA, J., MAREČEK, A. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: OLOMOUC. 2005.
-
Základní:
KOLÁŘ, K. Chemie pro gymnázia II. SPN. 1997.
-
Základní:
BANÝR, J., BENEŠ, P. Chemie pro střední školy. SPN Praha. 2001.
-
Základní:
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Základní:
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál. 2004.
-
Základní:
RYCHTERA, J., BÍLEK, M., a kol. Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I.. ZČU v Plzni, 2019.
-
Základní:
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L. Modelování kurikula. ZČU, Plzeň. 2020.
-
Základní:
ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie I. Karolinum, Praha. 2000.
-
Základní:
ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie II.. Karolinum, Praha, 2001.
-
Základní:
PROKŠA, M., TOTHOVÁ, A. Školské chemické pokusy na ZŠ vo svetle aktuálných požiadaviek didaktickej teórie a praxe. UK Bratislava, 2005.
-
Základní:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU. 2017.
-
Základní:
Učebnice chemie pro gymnázia.
-
Základní:
BANÝR, J. Základy chemie (učebnice pro ZŠ). Fortuna. 1993.
-
Doporučená:
Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education.
-
Doporučená:
KAŠPAR a kol. Didaktika fyziky ? obec. otázky. SPN. 1975.
-
Doporučená:
PAUKOVÁ a kol. Didaktika chemie. SPN. 1971.
-
Doporučená:
PACHMAN, E., HOFMANN, V. Obecná didaktika chemie. SPN Praha. 1986.
-
Doporučená:
PIAGET, J. Psychologie inteligence. SPN, Praha. 1966.
-
Doporučená:
PACHMAN, E. Speciální didaktika chemie. SPN. 1986.
-
Doporučená:
TRTÍLEK, J. a kol. Školní chemické pokusy. SPN Praha. 1973.
-
Doporučená:
LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích. UK Praha. 1992.
-
Doporučená:
ČÍŽEK, F., a kol. Úvod do speciálních didaktik přírodovědných předmětů. SPN Praha. 1978.
-
Doporučená:
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP HK, Gaudeamus. 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat fáze vyučovací hodiny, prostředky k vyučování a didaktické metody |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatnit dovednosti získané v rámci studia pedagogicko-psychologických disciplín při přípravě vyučovací hodiny |
prokázat dovednost efektivní interpretace dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek ve vyučování a k tomu účelu také využívat didaktickou techniku |
používat základní metody práce získané při studiu pro koncipování vyučovací hodiny
(slovní, demonstrační, praktické, základní metody k procvičování učiva, opakování apod.)
|
využívat dovednosti získané při studiu předmětu Propedeutika didaktiky chemie k přípravě a realizaci vyučovací hodiny chemie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišovat pojmy RVP a ŠVP a získaný poznatek využívat při plánování výuky chemie na SŠ |
- prokázat předpoklady k analýze konkrétního učiva organické chemie a biochemie a výsledky analýzy využívat pro přípravu vyučovací jednotky |
ovládat "beze zbytku" učivo organické chemie a biochemie v úrovni střední školy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
uplatňovat efektivní metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie se zaměřením na organickou chemii a biochemii |
realizovat podporu výuky zařazováním dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek specifických pro výuku organické chemie a biochemie do vyučování |
využívat dataprojektor případně další didaktickou techniku ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu chemie |
prokázat zvládnutí základních metod a postupů (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, metodu samostatné i skupinové, práce aj.) na didaktické transformaci učiva organické chemie a biochemie |
realizovat specifické přístupy při prezentaci učiva organické chemie a biochemie v práci se třídou, skupinou žáků i s jednotlivcem ve vyučovacích hodinách i laboratorních cvičeních |
uplatňovat při výuce chemie strategie přispívající k formativnímu hodnocení studentů, aby bylo možné reagovat na nezbytnou úpravu výuky odpovídající potřebám žáků |
schopnost reflektovat výuku, analyzovat ji a v případě potřeby hledat cestu k pozitivně orientovaným změnám |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
mikrovýstupy studentů s navazující sebereflexí a reflexí při seminární výuce |
|
|
|
|