|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / DI1SŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
DI1SŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika chemie 1 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KCH/D1SŠ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KCH/PPS, KCH/9PPS
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předpokladem k absolvování je soubor znalostí, motivů a intelektuálních i manuálních dovedností především z obecné a anorganické chemie v úrovni základní a střední školy. Tento soubor je nezbytné považovat za východisko k realizaci efektivní psychodidaktické transformace. Než se však učitel dostává k uplatnění postupů vedoucích k didaktické transformaci učiva, je nezbytné, aby měl jasno v otázkách jeho vymezování. V nejobecnějším smyslu slova poskytuje vodítko "Rámcový vzdělávací program", který však musí učitel konkretizovat do takové podoby, jež je v souladu s cíli vzdělávání. Konkretizace učiva do školních kurikulárních dokumentů vyžaduje komplexně připraveného učitele, který získá v rámci studia předpoklad zohlednit celý soubor požadavků spočívajících v identifikaci a používaní základních pojmů, jejich naplňování odpovídajícím obsahem, vysvětlováním principů a kauzálních souvislostí přírodovědných dějů, zabezpečením experimentální podpory, vzájemné koordinace kvalitativního charakteru s nezbytnou kvantifikací a toto vše následně propojit se smysluplností a praktickým uplatněním poznávaného. Získání tohoto předpokladu lze považovat za vyšší úroveň proklamovaného cíle této disciplíny.
|
Požadavky na studenta
|
- student aplikuje učivo obecné a anorganické chemie poznané na základní a střední škole,
- aktivní účasti na seminářích (min. 60 %),
- vypracování komplexní analýzy jednoho zadaného tématu z obecné a anorganické chemie, příprava na jednu vyučovací hodinu tematicky související s analyzovanou problematikou (výběr témat koordinuje vyučující),
- zvládnutí zápočtového testu - student prokáže základní znalosti z předmětu chemie na úrovni SŠ a předpoklady k obsahové transformaci učiva obecné a anorganické chemie.
|
Obsah
|
1. Rozdíly v pojetí výuky na ZŠ a SŠ, obecné principy analýzy učiva.
2. Látky, směsi, chemické látky, směsi heterogenní a homogenní, roztoky.
3. Stavba atomu, koncepce osvojování učiva, struktura elektronového obalu.
4. Periodická soustava, periodický zákon, historie vývoje periodického systému.
5. Chemická vazba, typy vazeb, polarita vazby, slabé vazebné interakce.
6. Chemická symbolika, binární sloučeniny, názvosloví oxidů.
7. Vodík, kyslík, voda, voda jako rozpouštědlo.
8. Roztoky, složení roztoků, hmotnostní a objemový zlomek, molární koncentrace.
9. Kyseliny a zásady, iontový součin vody, hodnota pH.
10. Soli, vznik solí, hydrogensoli, hydráty solí.
11. Výpočtové úlohy v chemii, výpočty ze vzorce a rovnice.
12. Oxidačně redukční procesy, vyčíslování koeficientů, elektrolýza, galvanické články a akumulátory, články palivové.
13. S-prvky, p-prvky, d a f-prvky, obecný model didaktické transformace.
V obsahu předmětu jsou v převážné míře analyzovány základní strukturální komponenty učiva obecné a anorganické chemie. Tyto komponenty, které názvoslovně korespondují se strukturou odborné chemie, je třeba posuzovat především z pohledu didaktického, v přednáškách i seminářích jsou analyzovány možné systémy jejich efektivního předávání, včetně předpokladů k reflexi výuky a následnému hodnocení jejich kvality. Významnou součástí předmětu je detailní reflexe testů k daným tématům (resp. vhodně zvolených učebních úloh v nich zahrnutých) psaných studenty na seminářích směrem k rozvoji jejich evaluačních a autoevaluačních schopností v učitelské praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Teze přednášek v podobě Power Pointové prezentace v rámci výukového systému Moodle, opatřené evaluačními materiály s klíčem. Každá z třinácti součástí tohoto studijního materiálu koresponduje s definovaným tématem v rámci vyučovaného obsahu a skládá se ze základních tezí vyjádřených v podobě Power Pointové prezentace, jež se shoduje s tezemi přednášek. Na tyto teze navazuje. Hlavním cílem tvorby odpovídající efektivní strukturace studované problematiky je reflektivní a evaluační složka, která má studentovi napomoci k nezbytné účelové orientaci v hierarchii učiva. Tato složka má podobu didaktických testů, textů s hledáním chyb, aktivní tvorby pojmových map apod. Pro úplnost evaluačního procesu je studijní materiál vybaven regulační složkou v podobě výsledků, které mají přispět k pozitivnímu využití chyby jako kognitivního nástroje.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Milan Klečka, Ph.D. (50%),
Doc. Małgorzata Krystyna Nodzyńska-Moroń (100%),
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Milan Klečka, Ph.D. (50%),
Doc. Małgorzata Krystyna Nodzyńska-Moroń (100%),
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí n. Labem, 2009.
-
Základní:
Kolářová, I. a kol. Co by měl žák základní školy umět z fyziky, chemie a přírodopisu (návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole). Prometheus Praha, 1998. ISBN 80-7196-110-8.
-
Základní:
Knecht, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci.. Orbis scholae. Praha, Karolinum, 2007.
-
Základní:
ČTRNÁCTOVÁ, H., BÍLEK, M. Didaktika chemie: vývoj, současný stav a perspektivy (In: Stuchlíková, I., & Janík, T., et al.: OBOROVÉ DIDAKTIKY: Vývoj-stav-perspektivy). MU Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Základní:
Greb, E., a kol. Chémia pre základné školy. Slov. PN, 1995.
-
Základní:
Růžičková, K., Kotlík, B. Chemické názvosloví v kostce. Fragment Praha, 2016.
-
Základní:
Bílek, M., Rychtera, J. Chemie krok za krokem (+ laboratorní cvičení). MOBY DICK, Praha, 1999.
-
Základní:
Flemr, V., Dušek, B. Chemie (obecná a anorganická) I pro gymnázia. SPN Praha, 2007.
-
Základní:
Mareček, A., Honza, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: Olomouc, 2005.
-
Základní:
Mareček, A., Honza, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: Proton, 2014.
-
Základní:
Kolář, K. Chemie pro gymnázia II. SPN, 1997.
-
Základní:
Banýr, J., Beneš, P. Chemie pro střední školy. SPN Praha, 2001.
-
Základní:
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Základní:
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
-
Základní:
Rychtera, J., Bílek, M. Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I. ZČU Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0925-9.
-
Základní:
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Základní:
Čipera, Jan. Rozpravy o didaktice chemie I.. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0134-6.
-
Základní:
Čipera, Jan. Rozpravy o didaktice chemie II.. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0309-8.
-
Základní:
PROKŠA, M., TOTHOVÁ, A. Školské chemické pokusy na ZŠ vo svetla aktuálných požiadaviek didaktickej teórie a praxe. UK Bratislava, 2005.
-
Základní:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Základní:
Janík, Tomáš; Miková, Marcela. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8.
-
Základní:
Banýr, J. Základy chemie (učebnice pro ZŠ). Fortuna, 1993.
-
Doporučená:
Kašpar E., a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. SPN, 1978.
-
Doporučená:
PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN Praha, 1971.
-
Doporučená:
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Doporučená:
Piaget, J. Psychologie inteligence. SPN Praha, 1966.
-
Doporučená:
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
-
Doporučená:
Trtílek, Josef. Školní chemické pokusy. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
-
Doporučená:
Langová, M. Učitel v pedagogických situacích. UK Praha, 1992.
-
Doporučená:
Čížek, F., a kol. Úvod do speciálních didaktik přírodovědných předmětů. SPN Praha, 1978.
-
Doporučená:
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát odborný předmět své aprobace, zejména obecnou a anorganickou chemii |
zvládnout problematiku pedagogicko-psychologických disciplín |
obsáhnout základní znalosti z biologie člověka |
ovládat práci s počítačem a využívat internet |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatnit dovednosti získané v rámci studia pedagogicko-psychologických disciplín při přípravě vyučovací hodiny |
prokázat dovednost efektivní interpretace dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek ve vyučování a k tomu účelu také využívat didaktickou techniku |
používat základní metody práce získané při studiu pro koncipování vyučovací hodiny (slovní, demonstrační, praktické, základní metody k procvičování učiva, opakovaní, apod.) |
využívat dovednosti získané při studiu předmětu Propedeutika didaktiky chemie k přípravě a realizaci vyučovací hodiny chemie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišovat pojmy RVP a ŠVP a získaný poznatek využívat při plánování výuky chemie na SŠ |
prokázat předpoklady k analýze konkrétního učiva obecné a anorganické chemie a výsledky analýzy využít pro přípravu vyučovací jednotky |
ovládat "beze zbytku" učivo obecné a anorganické chemie v úrovni střední školy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
uplatňovat efektivní metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie se zaměřením na obecnou a anorganickou chemii |
realizovat podporu výuky zařazováním dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek specifických pro výuku obecné a anorganické chemie do vyučování |
využívat dataprojektor, případně další didaktickou techniku ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu chemie |
prokázat zvládnutí základních metod a postupů (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, metody samostatné i skupinové práce aj.) v didaktické transformaci učiva obecné a anorganické chemie |
realizovat specifické přístupy při prezentaci učiva obecné a anorganické chemie v práci se třídou, skupinou žáků i s jednotlivcem ve vyučovacích hodinách i laboratorních cvičeních |
uplatňovat při výuce chemie strategie přispívající k formativnímu hodnocení studentů, aby bylo možné reagovat na nezbytnou úpravu výuky odpovídající potřebám žáků |
reflektovat výuku, analyzovat ji a v případě potřeby hledat cestu k pozitivně orientovaným změnám |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|