|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / D3SŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
D3SŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika chemie 3 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Navázat na základy z didaktiky chemických předmětů a na poznatky a vědomosti získané v pedagogice, psychologii a odborných předmětech. Osvojit si potřebné teoretické vědomosti a získat základní dovednosti pro kvalitní práci začínajícího pedagoga.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na seminářích, vypracování a obhájení příprav na semináře.
- Zvládnutí zápočtového testu - student prokáže základní znalosti z předmětu didaktika chemie.
- Vypracování a obhajoba seminární práce v podobě písemné přípravy na vyučovací hodinu se zaměřením na konkrétní tematiku z učiva organické chemie, s uplatněním podpůrných prostředků výuky (pojmové mapy, motivace, experimentální podpora apod.) Obhajoba proběhne v rámci seminární formy výuky a bude dvoufázová: před vlastní výukou a po ní.
- Zkouška - studenti prokáží teoretické znalosti z obsahu přednášek a seminářů a schopnost jejich aplikace na modelové situace, které se mohou v praxi před nimi objevit při vyučování chemie na SŠ a obhájí koncepci zpracované problematiky v rámci seminární práce.
|
Obsah
|
1. Vybraná pojetí oborových didaktik (aplikační, integrační, komunikační, informačně-komunikační, metodologické).
2. Vědecký výzkum v didaktice chemie (metody a zaměření).
3. Psychogenetické zákonitosti žákova poznávání ve výuce chemie.
4. Pojmové mapy meze a možnosti uplatnění ve výuce chemie, strukturační a zpětnovazební funkce.
5. Historie vývoje učebnice chemie, pojetí učebnic, práce s učebnicí jako součást příspěvku ke čtenářské gramotnosti.
6. Styly učení žáků a výuka chemie.
7. Vyučování orientované na žáka (aktivizace žáka prostřednictvím cíle, učiva, úloh, metod, hodnocení).
8. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie I principy a realizace.
9. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie II a historie chemie. Motivace experimentem.
10. Modelování ve výuce chemie.
11. Vybrané aspekty vizualizace učiva chemie.
12. Reflexe výuky chemii a sebereflexe učitele chemie.
13. Hospitace při výuce chemie jako zvláštní typ profesní reflexe výuky.
Obsah této disciplíny je koncipován jako programová nadstavba na předmět Propedeutika výuky chemie. Jedná se o rozšiřující učivo, tematicky provázané s úvodními partiemi didaktiky chemie obecného zaměření. Záměrem je, aby při jeho prezentaci bylo využíváno mj. i studentské podpory, a to v podobě zkušeností získaných v rámci pedagogické praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Teze přednášek v podobě Power Pointové prezentace v rámci výukového systému Moodle, opatřené evaluačními materiály s klíčem. Každá z třinácti součástí tohoto studijního materiálu koresponduje s vyjádřeným tématem v rámci vyučovaného obsahu a skládá se ze základních tezí vyjádřených v podobě Power Pointové prezentace, jež se shoduje s tezemi přednášek. Na tyto teze navazuje s hlavním cílem tvorby odpovídající efektivní strukturace studované problematiky reflektivní a evaluační složka, která má studentovi napomoci k nezbytné účelové orientaci v hierarchii učiva. Tato složka má podobu didaktických testů, textů s hledáním chyb, aktivní tvorby pojmových map apod. Pro úplnost evaluačního procesu je studijní materiál vybaven regulační složkou v podobě výsledků, které mají přispět k pozitivnímu využití chyby jako kognitivního nástroje.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Milan Klečka, Ph.D. (100%),
Doc. Małgorzata Krystyna Nodzyńska-Moroń (100%),
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Milan Klečka, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí n. Labem, 2009.
-
Základní:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Základní:
Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education.
-
Základní:
PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
-
Základní:
Bílek, M. Didaktika chemie - výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové, nakl. M&V, 2003.
-
Základní:
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999.
-
Základní:
RYS, S. Hospitace v pedagogické praxi. SPN Praha, 1975.
-
Základní:
BURGEROVÁ, J. Internet vo výučbe a štýly učenia. Prešov, 2001. ISBN 80-968630-3-7.
-
Základní:
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Základní:
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.
-
Základní:
BÍLEK, M., (RYCHTERA, J.). Psychogenetické aspekty didaktiky chemie. Gaudeamus Hradec Králové, 2001.
-
Základní:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Základní:
JANÍK, T. Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele. PdF MU Brno, 2002. ISBN 80-866-33-01-2.
-
Doporučená:
Strathern, P. Mendělejevův sen. Praha, nakl.BB/art, 2005.
-
Doporučená:
PETTY, G. Moderní vyučování. Portál, Praha, 1996.
-
Doporučená:
ŠVEC, V. Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno, Paido, 2000.
-
Doporučená:
HOMOLA, M. Motivace lidského chování. SPN, Praha, 1977.
-
Doporučená:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Doporučená:
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Doporučená:
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Doporučená:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
-
Doporučená:
MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
Doporučená:
Učebnice chemie pro gymnázia.
-
Doporučená:
LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích. UK Praha, 1992.
-
Doporučená:
JANÍK, T. Videostudie. Brno, Paido, 2006.
-
Doporučená:
Bílek, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové, nakl. M&V, 2007.
-
Doporučená:
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací hodina. SPN Praha, 1984.
-
Doporučená:
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na tematiku chemie na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
při studiu této disciplíny navazovat na znalosti získané při studiu přímo souvisejících disciplín (RHV, PVCH, DI1SŠ, DI2SŠ, TD2SŠ atd.) |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných chemických disciplín na didaktickou transformaci chemického učiva a využít je v rámci nadstavbového studia didaktiky chemie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat získané vědomosti a dovednosti při přípravě vyučovací hodiny |
prokázat schopnost zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do přípravy na vyučování, didaktické techniky ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu |
zvládnout základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů |
uplatňovat při přípravě a realizaci vyučovací hodiny závěry z diagnostiky praktického pojetí výuky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se ve struktuře didaktických disciplín a využívat teoretických poznatků získaných při jejich studiu |
orientovat se v principiálních znalostech aktivace a motivace žáků při výuce chemie |
teoreticky se orientovat v praktických učitelských postupech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
připravovat vyučovací hodiny chemie a realizovat výuku v úrovni začínajícího učitele |
zařazovat dvojrozměrné a trojrozměrné pomůcky do výuky chemie, využívat dataprojektor, vizualizér a další didaktické prostředky |
realizovat experimentální podporu výuky chemii s uplatněním známých, teoreticky zdůvodnitelných postupů v podobě demonstrační i v podobě samostatné experimentální činnosti žáků |
zdůvodňovat a obhájit použité postupy při výuce na základě využití metodiky 3A a hledat případné vhodnější alternativy pro zvýšení efektivity výuky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
mikrovýstupy studentů s navazující sebereflexí a reflexí při seminární výuce |
|
|
|
|