|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / SMX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
SMX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hmotná kultura starého Blízkého východu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnou studentům přehled o vývoji hmotné kultury pravěkého a starověkého Blízkého východu od počátku osídlení oblasti lidmi až po vznik prvotní státní a písma užívající civilizace. Získají tak znalosti o předdějinném vývoji oblasti a nabydou představy o základech, na nichž nejstarší historické civilizace oblasti vytvářely svou podobu.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, referát, dílčí test, písemná zkouška.
|
Obsah
|
1. Nejstarší paleolitické osídlení Blízkého východu
2. Mezolit na Blízkém východě
3. Obecná charakteristika neolitické periody v dějinách oblasti
4. Archeologické lokality neolitu západní části tzv. Úrodného půlměsíce
5. Archeologické lokality neolitu východní části tzv. Úrodného půlměsíce
6. Eneolit či chalkolit - obecná charakteristika periody na Blízkém východě
7. Archeologické lokality eneolitu západní části tzv. Úrodného půlměsíce
8. Archeologické lokality eneolitu střední části tzv. Úrodného půlměsíce
9. Archeologické lokality eneolitu východní části tzv. Úrodného půlměsíce
10. Otázka vzniku státu a písma užívající civilizace na přelomu pravěkých a starověkých dějin oblasti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyložit v základních rysech politické dějiny a materiální kultury starověké Mezopotámie
- rozlišit a časově zařadit jednotlivé státní útvary starověké Mezopotámie
- charakterizovat kultury starověkého Blízkého východu
- identifikovat různé starověké náboženské systémy a charakterizovat je
- určit důležitá božstva daného období
- identifikovat důležité související odborné zdroje |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů a samostatně s nimi pracovat
- využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- charakterizovat nejstarší osídlení Blízkého východu
- popsat dějinný vývoj pravěkého a raně starověkého Blízkého východu
- identifikovat v daném časovém rozsahu nejvýznamnější archeologické lokality a vysvětlit jejich význam
- vystihnout povahu hmotných pramenů pro nejstarší fáze osídlení Blízkého východu
- vysvětlit význam materiálu, metodických postupů, možností a omezení archeologie jako historické vědy
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- interpretovat význam různých artefaktů z hlediska znalosti dotčených období a lokalit
- analyzovat relevantní hmotné prameny
- hodnotit význam daných kultur pro pozdější vývoj v regionu
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Projektová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|