|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / SJX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
SJX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současný judaismus
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled o současných podobách judaismu a o každodenní životní praxi židovských obcí.
|
Požadavky na studenta
|
Dílčí test. Podmínkou přístupu k ústní zkoušce je splnění podmínky prezentace referátu, seminární práce v rozsahu 5 normostran.
|
Obsah
|
1. Základní hodnoty a principy judaismu
2. Struktura Tanachu
3. Základní směry současného judaismu
4. Problémy ortodoxie v Izraeli a liberální židovstvo
5. Etické otázky a postavení ženy v současném judaismu
6. Vyrovnání se s projevy antisemitismu, odpověď na šoa
7. Židovští uprchlíci za 1. světové války, setkání ortodoxie a modernity v Čechách
8. Zkušenost šoa, redefinice víry
9. Kielce 1946 a postavení věřícího člověka ve východním bloku
10. Židé v Plzni 1
11. Židé v Plzni 2
12. Židovské organizace v České republice
13. Praktická ukázka oslavy vybraného židovského svátku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. (50%),
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. (50%),
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Fromm, Erich; Machovec, Milan. Budete jako bohové : radikální interpretace Starého zákona a jeho tradice. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-075-5.
-
Základní:
Buber, Martin. Já a Ty. 2005. ISBN 80-7017-020-4.
-
Základní:
Pavlát, Leo,; Sadek, Vladimír,; Šedinová, Jiřina,; Kárný, Miroslav,; Franková, Anita,; Putík, Alexandr,; Fiedler, Jiří. Židé - dějiny a kultura. V Praze : Židovské muzeum, 2005. ISBN 80-86889-11-4.
-
Základní:
Schubert, Kurt. Židovské náboženství v proměnách věků : zdroje - teologie - filosofie - mystika. Praha, 1999. ISBN 80-7021-303-5.
-
Doporučená:
Klapheck, E. Fraulein Rabbiner Jonas: The Story of the First Woman Rabbi. 2004.
-
Doporučená:
Kuschel, J. K. Spor o Abrahama. Co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co spojuje. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Elazar, D. J. The Conservative Movement in Judaism: Dilemmas and Opportunities. 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- určit a popsat základní prvky judaismu s jeho teologií, právem, společenskými projevy a podobně
- pojednat v hlavních rysech dějiny židovského národa
- charakterizovat židovskou kulturu
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů a kriticky je interpretovat
- využívat efektivně moderní informační technologie
- pracovat s různými typy pramenů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- identifikovat a popsat jednotlivé prvky komplexní struktury judaismu
- určit příčiny historických proměn judaismu
- charakterizovat různé podoby judaismu v jeho věroučných, společenských a dalších projevech
- určit a vysvětlit důležitá témata pro současný judaismus
- vyjmenovat a charakterizovat významné postavy judaismu
- vyjmenovat a vysvětlit význam důležitých textů současného judaismu
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- diskutovat kvalifikovaně o tématech proměn judaismu
- analyzovat a interpretovat složitou strukturu tohoto monoteistického náboženství
- interpretovat možné vztahy současného judaismu k aktuálním společenským a politickým otázkám
- uvádět do souvislostí myšlení a tvorbu významných židovských osobností
- koncipovat odborný text na téma současného judaismu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|