|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / SIX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
SIX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Středověký islám
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je vysvětlit studentům podstatu, hlavní témata, terminologii, metody a vývoj všech hlavních oborů islámských věd (tafsír, ilm al-hadíth, as-síra an-nabawíja, ilm al-kalám, falsafa, tasawwuf aj.), které jsou základem tradičních forem náboženského myšlení a poznání. V rámci kurzu je okrajová pozornost věnována též přírodním vědám, které se v prostředí středověkých muslimských společností bouřlivě rozvíjely. Oboru islámské právní vědy (fiqh) je pro jeho význam věnován samostatný předmět Islámské právo.
|
Požadavky na studenta
|
referát, seminární práce
|
Obsah
|
1) Terminologický úvod
2) Výklad Koránu 1
3) Výklad Koránu 2
4) Sunna a věda o hadíthech
5) Prorokův životopis
6) Teologické školy 1
7) Teologické školy 2
8) Teologické školy 3
9) Islámská filosofie
10) Islámská mystika 1
11) Islámská mystika 2
12) Islámská mystika 3
13) Neislámské vědy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Duchovní cesty islámu. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-613-1.
-
Základní:
Beránek, Ondřej; Ťupek, Pavel. Dvojí tvář islámské charity. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008. ISBN 978-80-7325-163-5.
-
Základní:
Mendel, Miloš. Hidžra : náboženská emigrace v dějinách islámských zemí. Praha : Orientální ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 80-85425-58-0.
-
Základní:
Armstrong, Karen. Islám. V Praze : Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-155-3.
-
Základní:
Korán. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-1260-5.
-
Základní:
Ostřanský, Bronislav. Malá encyklopedie islámu a muslimské společnosti. Praha : Libri, 2009. ISBN 978-80-7277-404-3.
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Súfismus : Dějiny islámské mystiky. Praha : Vyšehrad, 2008. ISBN 978-80-7021-817-4.
-
Základní:
Bearman, P.J. The encyclopaedia of Islam. [Leiden] : Brill, 2000.
-
Doporučená:
Iveta Kouřilová, Miloš Mendel. Cesta k prameni (fatwy islámských učenců k otázkám všedního dne).
-
Doporučená:
Potměšil, Jan. Šar?a : úvod do islámského práva. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4379-0.
-
Doporučená:
Křížek, Daniel. Taríqa naqšbandíja haqqáníja : islámská mystická duchovní nauka v teorii a praxi. V Plzni : Západočeská univerzita, Fakulta filozofická ve spolupráci s Institutem paměti společnosti, 2014. ISBN 978-80-261-0271-7.
-
Doporučená:
Haeri, F. Základy islámu. Olomouc, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
21
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vytvořit časovou osu dějin Blízkého východu a severní Afriky ve starověku a středověku
- vyjmenovat a charakterizovat předislámské kulturní a náboženské tradice s jejich zásadními písemnými památkami
- určit a popsat základní prvky učení a praxe islámu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů, pracovat s jejich různými typy
- využívat efektivně moderní informační technologie
- organizovat si samostatně své studijní aktivity
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- identifikovat jednotlivé obory z okruhu tzv. islámských věd (ulúm ad-dín) a charakterizuje jejich vývoj
- identifikovat v rámci těchto věd různé školy, přístupy či trendy, důležitá témata a metody
- určit a vysvětlit všechny relevantní termíny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- používat samostatně na základě porozumění relevantní termíny z oblasti tzv. islámských věd
- pracovat samostatně s relevantními primárními zdroji v daném kontextu
- vyhledávat a samostatně používat relevantní prameny při řešení otázek v daném rámci |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|