|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / SI2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
SI2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současný islám 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět Současný islám 2 prohlubuje a rozvíjí znalosti studentů nabyté v kurzu Současný islám 1. Studenti se nyní skutečně podrobně seznámí s významnými reprezentanty různých proudů islámského myšlení ve 20. a 21. století, s jejich východisky, projekty, argumenty, specifickou terminologií a podobně. Tyto znalosti nabývají primárně skrze četbu a následnou analýzu konkrétních děl daných autorů. Texty, které se dotýkají vymezených témat a jež studenti analyzují, jsou vždy rámcově rozděleny do tří hlavních bloků. Ty odrážejí tři obecněji identifikované trendy současného či moderního islámu, tj. proud modernistický, islamistický a liberální. Na seminářích je také prostor pro diskuse nad vybranými texty, pro jejich komparaci a podobně. Přednášky jsou koncipovány spíše obecněji, vymezují vybraná témata, jako jsou například islám a politika, právo, postavení menšin, demokracie, některé ideologie, postavení ženy a podobně. Přednášky mají poskytnout základní vodítka pro samostatnou práci studentů. Kromě jiného ovšem nabízejí také určitý přesah, především pokud jde o představení reflexe trendů či děl konkrétních muslimských autorů v rámci nemuslimského odborného prostředí.
Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Kromě obecné aktivity na přednáškách a zejména seminářích se od studentů očekává během semestru příprava kratších příspěvků k jejich prezentaci na seminářích - student zpracovává stručné výtahy z přidělených textů - a také závěrečná seminární práce na vybrané související téma. Předmět je uzavřen ústní zkouškou.
|
Obsah
|
Wahhábovské hnutí
Sanusíja, mahdíja, fulbské džihády, al-Kádir
Afghání, Abdo
Ridá a salafismus
Sekulární myšlení, oddělení víry a moci
Muslimští bratři v Egyptě
Sajjid Qutb a milníky
Šíitské reformní myšlení 19. -20. stol.
Reformní myšlení v Indii
Další hnutí a ideologické koncepty
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Schulze, Reinhard. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno : Atlantis, 2007. ISBN 978-80-7108-284-2.
-
Základní:
Mendel, M. Džihád, islámské koncepce šíření víry. Atlantis, Brno, 1997.
-
Základní:
Mendel, Miloš. Islámská výzva : z dějin a současnosti politického islámu. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-088-8.
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Islámský fundamentalismus. Praha : Vyšehrad, 1996. ISBN 80-7021-168-7.
-
Doporučená:
ABU-RABI, I.M. Contemporary Arab Thought: Studies in post-1967 Arab Intellectual History. Pluto Press, London,, 2004.
-
Doporučená:
Said, A., Abu-Nimer, M., Sharify-Funk, M. (eds.). Contemporary Islam: Dynamic, not Static. London: Routledge, 2006.
-
Doporučená:
Jackson, R. Fifty Key Figures in Islam. Oxon: Routledge, 2006.
-
Doporučená:
Mernissi, F. Islam and Democracy: Fear of the Modern World with New Introduction. Basic Books, 2002.
-
Doporučená:
Masud, M., Salvatore, A., Van Bruinessen, M. (eds.). Islam and Modernity: Key Issues and Debates. Edinburgh: EUP, 2009.
-
Doporučená:
Cooper, J., Nettler, R., Mahmoud, M. (eds.). Islam and Modernity: Muslim Intellectuals Respond. London: I.B.Tauris, 2009.
-
Doporučená:
Esposito, J., Donohue, J. (eds.). Islam in Transition: Muslim Perspectives. Oxford: OUP, 2007.
-
Doporučená:
Khan, M.A.M. (ed.). Islamic Democratic Discourse: Theory, Debates, and Philosophical Perspectives. Oxford: Lexington Books, 2006.
-
Doporučená:
Taji-Farouki, S., Nafi, B. (eds.). Islamic Thought in the Twentieth Century. London: I.B. Tauris, 2005.
-
Doporučená:
Kurzman, Ch. (ed.). Liberal Islam: A Sourcebook. Oxford: OUP, 1998.
-
Doporučená:
Esposito, J., Voll, J. Makers of Contemporary Islam. Oxford: OUP, 2001.
-
Doporučená:
Taji-Farouki, S. (ed.). Modern Muslim Intellectuals and the Quran. Oxford University Press, 2006.
-
Doporučená:
Kurzman, Ch. (ed.). Modernist Islam: A Sourcebook. Oxford: OUP, 2002.
-
Doporučená:
Safi, O. (ed.). Progressive Muslims: On Justice, Gender, and Pluralism. Oxford: Oneworld, 2003.
-
Doporučená:
Hunter, S. (ed.). Reformist Voices of Islam: Mediating Islam and Modernity. M.E.Sharpe, 2008.
-
Doporučená:
Mendel, M. S puškou a koránem. Orientální ústav AV ČR, Praha, 2008.
-
Doporučená:
Hefner, R., Zaman, M. (eds.). Schooling Islam: The Culture and Politics of Modern Muslim Education. Princeton University Press, 2006.
-
Doporučená:
Black, A. The History of Islamic Political Thought: From the Prophet to the Present. Edinburgh: EUP, 2001.
-
Doporučená:
Kamrava, M. (ed.). The New Voices of Islam: Reforming Politics and Modernity ? A Reader. London: I.B.Tauris, 2006.
-
Doporučená:
Belkeziz, A. The State in Contemporary Islamic Thought: A Historical Survey of the Major Political Thinkers of the Modern Era. London: I.B.Tauris, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
41
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
"- pracovat samostatně s relevantními odbornými zdroji
- využívat efektivně moderní informační technologie"
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti znají nejvýznamnější postavy islámského myšlení ve 20. a 21. století, jsou schopni vystihnout jejich stěžejní postoje, přístupy a argumenty. Na základě analýzy textů těchto autorů dokáží identifikovat hlavní myšlenkové proudy v současném islámu, rozumí všem důležitým souvislostem. Znají a umějí vysvětlit různé přístupy islámských myslitelů či aktivistů k důležitým konceptům, ideologiím, společenským problémům a podobně, včetně související terminologie a konkrétní argumentace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
"- diskutovat na aktuální témata související s rolemi islámu v blízkovýchodních společnostech
- využívat kriticky analyzované relevantní prameny a odborné zdroje na podporu svých závěrů či argumentů
- interpretovat rozdíly mezi ""islámským"" a ""západním"" výkladem konkrétních pojmů či ideologických systémů
- diskutovat o teoretických a metodologických rámcích pro bádání v daných tematických oblastech"
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|