|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / S1Y
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
S1Y
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současné společnosti regionu 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty uplatňovat koncepty, východiska, teoretické a metodologické přístupy kulturní a sociální antropologie i dalších relevantních disciplín při analýze existujících kulturních systémů, společenských norem a jevů důležitých pro porozumění realitě současného kulturně rozmanitého regionu Blízkého východu a severní Afriky a to v komparativní perspektivě. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
samostudium literatury
|
Obsah
|
1. Sociální normy a sociální kontrola
2. Struktura a organizace sociálního systému
3. Instituce a organizace
4. Sociální sítě a hnutí, transnacionalismus
5. Urbánní prostor
6. Subkultury
7. Kulturní změna
8. Etnicita, identita, občanství
9. Orientalismus a okcidentalismus
10. Náboženský fundamentalismus
11. Islamismus, salafismus
12. Islám a lidská práva, demokracie
13. Vizuální kultura náboženských hnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály (požadavky na splnění, prezentace, videa, rozšiřující četba).
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Monika Baumanová, M.A., Ph.D. (10%),
Mgr. Veronika Sobotková, Ph.D. (20%),
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. (10%),
Mgr. Václava Tlili (50%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (10%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Soukup, Václav. Antropologie : teorie člověka a kultury. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8.
-
Základní:
Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-378-9.
-
Základní:
Nešpor, Zdeněk R.,; Václavík, David. Příručka sociologie náboženství. Praha : Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-92-2.
-
Základní:
Luhmann, Niklas. Realita masmédií. Praha : Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2333-9.
-
Základní:
Luhmann, Niklas. Sociální systémy : nárys obecné teorie. Brno : CDK, 2006. ISBN 80-7325-100-0.
-
Základní:
Haenfler, Ross. Subcultures : the basics. London : Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-53029-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
65
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat důležité události, procesy a souvislosti moderních a současných dějin zemí regionu Blízkého východu a severní Afriky
- charakterizovat dějiny hlavních náboženských tradic regionu
- identifikovat důležité postavy islámského myšlení do 21. století
- určit odborné nástroje pro analýzu společensko-politických rolí náboženství
- určit a charakterizovat důležité koncepty a teoretické přístupy kulturní a sociální antropologie ve vztahu ke studiu kultury
- identifikovat různě populačně silné kulturní menšiny regionu
- nalézat související odbornou literaturu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- používat relevantní terminologii sociálních a humanitních věd
- vyhledávat a samostatně pracuje s relevantními odbornými zdroji
- interpretovat význam konkrétních dějinných událostí a procesů
- analyzovat souvislosti mezi náboženskými tradicemi a konkrétním společensko-politickým vývojem
- aplikovat antropologické přístupy při studiu kulturních specifik |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- charakterizovat z antropologické perspektivy rodinu a příbuzenské systémy, souvislosti mezi politikou, právem a náboženskými tradicemi v regionu
- charakterizovat otázku sociální organizace a diferenciace na bázi genderu a věku, segmentů a sociálních skupin v regionu
- vysvětlovat problematiku urbanizace, globalizace a transnacionalismu v regionu
- identifikovat související odbornou literaturu, on-line informační zdroje a prameny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- využívat možnosti kulturní a sociální antropologie i dalších relevantních disciplín pro analýzu a interpretaci kulturní rozmanitosti a různých společenských vzorců a jevů studovaného regionu
- analyzovat kriticky diskuse o kompatibilitě původně západních konceptů s místním myšlenkovým prostředím
- analyzovat a kriticky používá související prameny a odbornou literaturu
- argumentovat podloženě v diskusi o dotčených tématech
- porovnávat užitečnost či adekvátnost různých teoretických přístupů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|