|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / NPY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
NPY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Náboženství v sociálních vědách
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Náboženství v sociálních a humanitních vědách
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je pomoci studentům uchopit pojem náboženství pomocí vzájemně se ovlivňujících perspektiv, přístupů, pojmosloví a metod sociálních a humanitních věd, jmenovitě zejména dějinami náboženství, religionistikou, sociologií náboženství a antropologií náboženství. Po obecněji koncipovaných přednáškách první části kurzu jsou pak postupně z antropologické perspektivy pojednány základní náboženské jevy či prvky. Probírané odborné pojmy a teoretické přístupy jsou uplatňovány při identifikaci a analýze konkrétních jevů blízkovýchodní náboženské reality. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
samostudium literatury
|
Obsah
|
1. Náboženství jako téma v historických vědách
2. Náboženství v asyriologii
3. Dějiny uvažování o náboženství a víře
4. Sociologie náboženství 1
5. Sociologie náboženství 2
6. Vývoj náboženského myšlení na Blízkém východě
7. Náboženství v antropologické perspektivě
8. Kosmogonie, kosmologie, theogonie, antropogonie
9. Posvátné místo, čas a jich symboliky, kultovní kalendáře
10. Rituál, teorie přechodových rituálů
11. Démoni, netvoři a magie, náboženské symboly
12. Tělo a oděv, rituální čistota, gender a sexualita
13. Dietní pravidla
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-378-9.
-
Základní:
Fromm, Erich; Machovec, Milan. Budete jako bohové : radikální interpretace Starého zákona a jeho tradice. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-075-5.
-
Základní:
Horyna, Břetislav; Pavlincová, Helena. Dějiny religionistiky : antologie. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2001. ISBN 80-7182-123-3.
-
Základní:
Buber, Martin. Chasidská vyprávění. Praha : Kalich, 2002. ISBN 80-7017-709-8.
-
Základní:
Beránek, Ondřej. Ignác Goldziher ? vězeň z Budapešti : život a dílo zakladatele islamologie. Brno : CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2010. ISBN 978-80-7325-209-0.
-
Základní:
Newman, Ja'akov; Sivan, Gavri'el; Nosek, Bedřich; Ziss, Daniel; Pavlát, Leo. Judaismus od A do Z : slovník pojmů a termínů. Praha : Sefer, 1992. ISBN 80-900895-3-4.
-
Doporučená:
Tydlitátová, Věra. Dějiny přemýšlení o náboženství a víře. Plzeň : Nakladatelství ZČU, 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
65
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyložit v hrubých rysech moderní dějiny Blízkého východu
- určit a vysvětlit základní jevy či prvky všech tří nejdůležitějších monoteismů
- vysvětlit perspektivy sociálních a humanitních věd a jejich význam
- určit základní odborné tituly věnující se náboženství na Blízkém východě a severní Africe |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- používat samostatně podstatné pojmy, se kterými pracují sociální vědy zejména v souvislosti s náboženstvím
- pracovat samostatně s odbornou literaturou
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů a kriticky je interpretovat
- využívat efektivně moderní informační technologie
- identifikovat relevantní dostupnou odbornou literaturu a kriticky ji zhodnotit a využívat
- používat aktivně anglický jazyk |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- určit základní přístupy ke zkoumání náboženství v daných sociálních a humanitních vědách
- charakterizovat vývoj v daných oborech
- vysvětlit různé náboženské prvky a jevy z perspektiv daných věd
- vysvětli antropologické koncepty a teoretické přístupy souvisejících se studiem náboženství
- určit význam daných teoretických přístupů pro uchopení podstatných jevů a procesů souvisejících se vztahem náboženství a fungování blízkovýchodních společností
- vysvětlit související odbornou terminologii
- identifikovat stěžejní související odborné práce a prameny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- uplatňovat poznané oborové přístupy a teoretická východiska při studiu náboženství
- zhodnotit význam sociálně vědních a humanitních přístupů ke studiu a výzkumu náboženství
- aplikovat antropologické přístupy ke studiu náboženství v rovině praktického výzkumu
- analyzovat kriticky dostupné relevantní odborné zdroje
- reflektovat kriticky prameny, literaturu a audiovizuální záznamy, se kterými bude pracovat
- interpretovat kriticky odborný text teoretické povahy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|