|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / M2X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
M2X
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Moderní dějiny Blízkého východu 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz navazuje na předmět Moderní dějiny Blízkého východu 1. Studenti se seznámí s dějinami dalších zemí Blízkého východu a severní Afriky v období 20. a 21. století. Výklad je zaměřen na politický vývoj, sociální transformace, role náboženství, ekonomiku i mezinárodní vztahy jednotlivých zemí.
|
Požadavky na studenta
|
samostudium literatury, seminární práce, referát, dílčí test
|
Obsah
|
1. Dějiny Egypta
2. Dějiny Libye
3. Dějiny Alžírska
4. Dějiny Tuniska
5. Dějiny Maroka
6. Obecné dějiny Arabského poloostrova, charakteristika a specifika ropných monarchií
7. Dějiny Kuvajtu a Bahrajnu
8. Dějiny Kataru a Spojených arabských emirátů
9. Dějiny Ománu
10. Dějiny Jemenu
11. Dějiny Saúdské Arábie
12. Dějiny Iráku
13. Dějiny Íránu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Křížek, Daniel; Tarant, Zbyněk. Arabské jaro - příčiny, průběh, důsledky. II. díl, Sýrie a Arabský poloostrov. V Plzni : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0441-4.
-
Základní:
Lewis, Bernard. Dějiny Blízkého východu. Praha : Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-191-3.
-
Základní:
Gombár, Eduard. Dramatický půlměsíc : Sýrie, Libye a Irán v procesu transformace. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0370-5.
-
Základní:
Čejka, Marek. Izrael a Palestina : minulost, současnost a směřování blízkovýchodního konfliktu. Brno : Centrum strategických studií, 2005. ISBN 80-903333-9-7.
-
Základní:
Gombár, Eduard. Kmeny a klany v arabské politice. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0895-2.
-
Doporučená:
Cleveland, William; Bunton, Martin. A History of the Modern Middle East. Boulder: Westview Press, 2009.
-
Doporučená:
Durman, K. Blízký východ ve světové politice 1918 - 1959. 1918.
-
Doporučená:
Schulze, R. Dějiny islámského světa ve 20. století. Atlantis, Brno, 2007.
-
Doporučená:
Mendel, Miloš. Dějiny Saúdské Arábie. 2016. ISBN 978-80-7422-499-7.
-
Doporučená:
Soliman, Mounira. Popular Culture in the Middle East and North Africa: A Postcolonial Outlook. London: Routledge, 2012.
-
Doporučená:
Halliday, Fred. The Middle East in International Relations: Power, Politics and Ideology. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
-
Doporučená:
Kamrava, Mehran. The Modern Middle East: A Political History Since the First World War. Berkeley: University of California Press, 2011.
-
Doporučená:
Hourani, Albert, Khoury Philip, Wilson Mary (eds.). The Modern Middle East: A Reader. London: I.B.Tauris, 2004.
-
Doporučená:
Hefner, Robert (ed.). The New Cambridge History of Islam: Volume 6. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
58
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
208
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- shrnout dějiny Blízkého východu a severní Afriky od starověku do začátku dvacátého století
- vyjmenovat a popsat nejdůležitější dějinné události, mezníky, transformační trendy či procesy, dynastie, kultury od starověku do začátku dvacátého století
- popsat hlavní prvky nejvýznamnějších náboženských tradice regionu
- charakterizovat vývoj tří nejdůležitějších monoteismů
- identifikovat významné islámské autority, právní a teologické školy, proudy a trendy
- nakreslit náboženskou, etnickou a jazykovou regionu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- interpretovat nejdůležitější události, procesy a trendy v rámci daných zemí
- studuvat samostatně dostupné relevantní odborné zdroje pro samostatné uchopení nejnovějších dějin Blízkého východu a severní Afriky
- využívat dostupné on-line zdroje
- posuzovat hodnověrnost, respektive agendu dostupných on-line zdrojů
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- identifikovat a popsat hlavní události, procesy, jevy a souvislosti dějin regionu ve 20. a 21. století
- určit specifika konkrétních zemí i příčiny daných odlišností
- identifikovat stěžejní historické mezníky a charakterizovat hlavní společenské procesy
- vyložit podrobně historický vývoj vybraných zemí Mašriqu, Maghrebu a Íránu ve 20. a 21. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- interpretovat nejdůležitější události, procesy a trendy v rámci daných zemí
- studovat samostatně dostupné relevantní odborné zdroje pro samostatné uchopení nejnovějších dějin Blízkého východu a severní Afriky
- využívat dostupné on-line zdroje
- posuzovat hodnověrnost, respektive agendu dostupných on-line zdrojů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|