|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / KA2X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
KA2X
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kulturní antropologie Blízkého východu 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na kurz Kulturní antropologie Blízkého východu 1. Po zvládnutí potřebného pojmosloví a teoretických nástrojů užitečných pro uchopení různých prvků kulturních systémů regionu budou studenti nyní poučeni o současných kulturních specifikách konkrétních zemí. Cílem kurzu je kromě dalšího především poskytnout studentům a budoucím absolventům oporu pro společenské interakce v daných prostředích skrze znalosti lokálně platných norem, konvencí, zvyků, hodnot, symbolů atd. Mezi okruhy reálií pojednávané v přednáškách patří kultovní i profánní kalendáře a místní svátky, rozdíly mezi oficiálními a lidovými formami zbožnosti, role a vliv náboženských autorit, normy upravující kontakty mezi pohlavími, kurtoazie, pravidla odívání, stravování, přípustnost konverzační témat, turismus, charakter a pravidla služeb, jednání se státními institucemi, typická mezikulturní nedorozumění a podobně.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, referát, samostudium odborné literatury.
|
Obsah
|
1. Reálie současného Turecka
2. Reálie současné Sýrie
3. Reálie současného Libanonu
4. Reálie současného Izraele
5. Reálie současného Egypta
6. Reálie současného Maroka
7. Reálie současného Tuniska
8. Reálie současného Íránu
9. Reálie současného Iráku
10. Reálie současných zemí Zálivu
11. Reálie současné Saúdské Arábie
12. Reálie současného Ománu
13. Reálie současného Súdánu a Etiopie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Moodle ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Jan Pěchota (10%),
PhDr. Petr Pelikán (20%),
Mgr. Ivan Ramadan, Ph.D. (20%),
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. (10%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (20%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jan Pěchota (10%),
PhDr. Petr Pelikán (20%),
Mgr. Ivan Ramadan, Ph.D. (20%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hillenbrand, Carole. Islám : historie, současnost a perspektivy. 2017. ISBN 978-80-7432-685-1.
-
Základní:
Křikavová, Adéla. Islám : ideál a skutečnost. Praha : Baser, 2002. ISBN 80-86223-71-X.
-
Základní:
Esposito, John L. Islam : the straight path. New York : Oxford University Press, 2005. ISBN 978-0-19-518266-8.
-
Základní:
Gombár, Eduard. Kmeny a klany v arabské politice. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0895-2.
-
Doporučená:
Mendel, Miloš. Muslimové a jejich svět: o víře, zvyklostech a smýšlení vyznavačů islámu. Praha: Dingir, 2016. ISBN 978-80-86779-42-3.
-
Doporučená:
Soliman, Mounira. Popular Culture in the Middle East and North Africa: A Postcolonial Outlook. London: Routledge, 2012.
-
Doporučená:
Halliday, Fred. The Middle East in International Relations: Power, Politics and Ideology. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
-
Doporučená:
Hourani, A.; Khoury, P. S.; Wilson, M. C. The Modern Middle East. 1993.
-
Doporučená:
Hefner, Robert (ed.). The New Cambridge History of Islam: Volume 6. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
25
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
45
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- charakterizovat z příslušné oborové perspektivy různé regionální kulturní jevy, prvky, systémy
- popsat etnickou, náboženskou, jazykovou a obecně společensko-kulturní diverzitu Blízkého východu a severní Afriky
- zasazovat teoreticky zvládnuté koncepty kulturní a sociální antropologie/sociologie do reálných kulturních kontextů regionu Blízkého východu a severní Afriky
- určit regionální rozmístění etnických a náboženských skupin, nositelů jazyků a kmenů
- identifikovat a charakterizovat specifika různých typů základních společenských institucí a norem v regionu
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- používat samostatně teoretické koncepty kulturní a sociální antropologie/sociologie pro uchopení konkrétních kulturních jevů, prvků, systémů v rámci studovaného regionu
- interpretovat příčiny kulturní diverzity v regionu
- rozlišovat kulturní jevy s obecnější platností v regionu od těch významných pouze lokálně
- analyzovat kriticky dostupné relevantní odborné zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- identifikovat a charakterizovat kulturní specifika jednotlivých zemí studovaného regionu
- vyložit příčiny daných odlišností
- identifikovat v daných kulturních kontextech lokálně platné normy, konvence, zvyky
- vysvětlit důležité regionální fenomény s jejich specifickými podobami v rámci jednotlivých zemí či oblastí
- určit lokálně platné normy, konvence, zvyky, hodnoty, symboly
- popsat kultovní i profánní kalendáře a místní svátky, rozdíly mezi oficiálními a lidovými formami zbožnosti, role a vliv náboženských autorit, normy upravující kontakty mezi pohlavími, kurtoazii, pravidla odívání, stravování, přípustnost konverzační témat, charakter a pravidla služeb, jednání se státními institucemi, typická mezikulturní nedorozumění |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- vyvozovat ze znalosti reálií daných zemí či oblastí adekvátní způsoby chování v konkrétních situacích či společenských rámcích
- využívat samostatně získané znalosti při společenských interakcích v daných prostředích
- usuzovat z kontextu na význam určité normy, konvence, zvyku a podobně |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|