|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / J1X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
J1X
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Judaismus a Židé od středověku 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs představí formování židovské identity, vlastní pojetí náboženského práva, filozofie a etiky. Tématizován bude antický i křesťanský antijudaismus, prolínání židovské kultury s islámskou a křesťanskou, význam přenosu vědeckých a kulturních informací mezi třemi monoteistickými kulturami.
|
Požadavky na studenta
|
Dílčí test. Podmínkou přístupu k ústní zkoušce je splnění podmínky prezentace referátu, vypracování seminární práce v rozsahu 5 normostran.
|
Obsah
|
" Obsah (ideálně 13 témat přednášek)
1. Jeruzalémský chrám, jeho význam, proměny kultu
2. Židovská válka, churban
3. Povstání Bar Kochby
4. Rabi Akiva
5. Oddělení křesťanství, antijudaismus
6. Židé pod vládou Římanů a Byzance
7. Chazarská říše a terorie židovské misie
8. Pod vládou islámu
9. Doňa Gracia Mendes Nasi a Don Josef Nasi
10. Židé v Osmanské říši
11. Andalusie. Význam židovské menšiny pro sdílení vědeckých informací, filozofie a umění.
12. Maimonides
13. Mesiášská hnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Moodle ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Atlas univerzálních dějin židovského národa od časů biblických praotců do současnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-013-7.
-
Základní:
Budil, Ivo T. Encyklopedie dějin antisemitismu. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0206-9.
-
Základní:
Pěkný, Tomáš. Historie židů v Čechách a na Moravě. Praha : Sefer, 1993. ISBN 80-900895-4-2.
-
Základní:
Potok, Chaim. Putování : dějiny Židů. Praha : Argo, 2002. ISBN 80-7203-425-1.
-
Doporučená:
Kukla, Oto. Listy pro Viktorii. Přemítání nad dějinami Izraele. Brno, 1995.
-
Doporučená:
Moše ben Maimon. Osm kapitol o lidské duši a mravní konání. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Wiesel, E. Příběhy o naději. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Neher, André. Studna exilu. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Talmud Bavli. The Gemara: The Classic Vilna Edition, with an annotated interpretative elucidation, as an aid to Talmud study. Mesora Publications, Ltd, Brooklyn, NY., 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyjmenovat a vysvětlit důležité události, procesy a jevy starověkého Blízkého východu
- znát důležité pojmy religionistiky
- identifikovat a vysvětlit základní prvky judaismu, v oblasti teologie a práva
- charakterizovat společenskými projevy judaismu
- popsat nejdůležitější události nejstarších dějin židovského národa
- charakterizovat Starý zákon
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- přistupovat kriticky ke zdrojům informací
- využívat efektivně moderní informační technologie
- vyhledávat konkrétní témata ve Starém zákoně |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- pojednávat dějiny židovského lidu od pozdní antiky po vrcholný středověk v oblasti Blízkého východu, Severní Afriky i Evropy
- vyjmenovat významné představitele židovské kultury
- charakterizovat židovskou identitu
- vysvětlit pojetí náboženského práva, filozofie a etiky
- charakterizovat antický i křesťanský antijudaismus
- popsat prolínání židovské kultury s islámskou a křesťanskou
- vysvětlit význam přenosu vědeckých a kulturních informací mezi třemi monoteistickými kulturami
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat význam přenosu mezi třemi monoteistickými kulturami
- interpretovat přínos konkrétních představitelů židovské kultury
- napsat odborný text nebo přednést kvalifikovaný projev na dílčí téma židovských dějin od pozdní antiky po vrcholný středověk
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|