|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / IEY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
IEY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Islám a Evropa
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům v širších souvislostech důležité události, procesy a trendy v rámci historie vztahů Evropy s islámským civilizačním okruhem od středověku do současnosti a identifikovat a analyzovat různé aspekty dnešní muslimské přítomnosti v Evropě. Pracovním jazykem seminářů je angličtina. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, referát
|
Obsah
|
1) Evropa a Blízký východ: dějiny konfliktu a spolupráce
2) Vývoj evropských představ o islámu
3) Orientalismus a islám
4) Středověká arabská věda a Evropa
5) al-Andalus a výklad dějin
6) Integrace a institucionalizace islámu v Evropě
7) Evropa, islám a sekularismus, multikulturalismus
8) Podoby evropského islámu
9) Salafismus v Evropě
10) Transnacionální islámská hnutí a Evropa
11) Evropští muslimští myslitelé a integrace islámu
12) Islám v ČR
13) Západ z pohledu islámského východu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály (požadavky na splnění, prezentace).
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jan Pěchota (20%),
PhDr. Petr Pelikán (20%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (60%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jan Pěchota (20%),
PhDr. Petr Pelikán (20%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (60%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kepel, Gilles. Allah in the West : Islamic movements in America and Europe. Cambridge : Polity Press, 1997. ISBN 0-7456-1558-9.
-
Základní:
Collier, Paul. Exodus : jak migrace mění náš svět. 2017. ISBN 978-80-7277-557-6.
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Islám a Západ : historická paměť a současná krize. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-540-2.
-
Základní:
Hunter, Shireen T. Islam, Europe's second religion : the new social, cultural, and political landscape. Westport : Praeger, 2002. ISBN 0-275-97609-2.
-
Základní:
Nonneman, Gerd; Niblock, Tim; Szajkowski, Bogdan. Muslim communities in the new Europe. Berkshire : Ithaca Press, 1996. ISBN 0-86372-223-7.
-
Základní:
Kepel, Gilles. Válka v srdci islámu. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1217-8.
-
Doporučená:
Mendel,Miloš ; Ostřanský, Bronislav ; Rataj, Tomáš. Islám v srdci Evropy: Vlivy islámské civilizace na dějiny a současnost českých zemí. Praha, 2007. ISBN 9788020015549.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
47
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat důležité události a procesy dějin Blízkého východu a severní Afriky od středověku do současnosti
- orientovat se v evropských dějinách
- identifikovat a charakterizovat hlavní prvky islámské teologie a práva
- určit důležité islámské myslitele
- vysvětlit základní rozdíly mezi různými islámskými školami či proudy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s relevantní odbornou literaturou
- analyzovat na základě znalostí dějin a kultur Blízkého východu vybrané prvky místních náboženských tradic
- číst, psát a hovořit anglicky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- identifikovat a charakterizovat důležité události, procesy a trendy v rámci dějin vztahů křesťanské Evropy a islámského civilizačního okruhu
- určit a vysvětlit důsledky různých vzájemných konfliktů
- charakterizovat vývoj vzájemných představ
- vysvětlit význam arabské vzdělanosti pro novověkou Evropu
- popsat vývoj imigrace muslimů do Evropy a postupnou integraci a institucionalizaci islámu v evropských zemích
- identifikovat prvky muslimské diverzity v Evropě
- znát a rozumět základní související terminologii (multikulturalismus, integrace, exkluze, asimilace, sekularismus, islamofobie atp). |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- vyhledávat samostatně a pracovat s relevantními zdroji informací k tématu
- koncipovat a psát odborný text na vybrané téma z oblasti vztahů mezi Evropou a islámským civilizačním okruhem
- diskutovat kvalifikovaně o vztahu moderních evropských hodnot k islámským tradicím. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|