|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / D3YY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
D3YY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současné dějiny Blízkého východu 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu navazujícího na kurz Současné dějiny Blízkého východu 1 a 2 je v širších souvislostech pojednat dějiny dalších zemí Blízkého východu a muslimské Afriky od II. světové války s důrazem na vývoj v 21. století. Zvláštní pozornost je vztahům Arabského poloostrova a Afrického rohu a vztahům severní Afriky a Sahelu, které jako významný trend současných regionálních dějin stojí v pozadí řady jevů, událostí a procesů, neboť tyto regiony se vyznačují značnou mírou intekonektivity. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského .
|
Požadavky na studenta
|
samostudium literatury
|
Obsah
|
1. Vztahy Arabského poloostrova a Afrického rohu 1.
2. Vztahy Arabského poloostrova a Afrického rohu 2.
3. Současné dějiny Jemenu
4. Současné dějiny Súdánu
5. Současné dějiny Somálska
6. Současné dějiny Etiopie
7. Vztahy států severní Afriky a Sahelu 1.
8. Vztahy států severní Afriky a Sahelu 1.
9. Současné dějiny států Sahelu 1.
10. Současné dějiny států Sahelu 2.
11. Aktuální problémy sledovaných regionů 1.
12. Aktuální problémy sledovaných regionů 2.
13. Závěrečná diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hrbek, Ivan. Dějiny Afriky : kniha první. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1966.
-
Základní:
Schulze, Reinhard. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno : Atlantis, 2007. ISBN 978-80-7108-284-2.
-
Základní:
Gombár, Eduard. Kmeny a klany v arabské politice. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0895-2.
-
Základní:
Willis, Michael J. Politics and power in the Maghreb : Algeria, Tunisia and Morocco from independence to the Arab spring. New York : Columbia University Press, 2012. ISBN 978-0-231-70324-6.
-
Základní:
Young, Crawford. The postcolonial state in Africa fifty years of independence, 1960-2010. Madison : The University of Wisconsin Press, c2012, 2012. ISBN 978-0-299-29143-3.
-
Rozšiřující:
Záhořík, Jan,; Piknerová, Linda. Colonialism on the margins of Africa. 2018. ISBN 978-1-138-03794-6.
-
Rozšiřující:
Záhořík, J. Dějiny Rwandy a Burundi. Praha, 2012.
-
Rozšiřující:
Záhořík, J. Ohniska napětí v postkoloniální Africe. Praha, 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat a vysvětlit důležité události, procesy a trendy v dějinách Blízkého východu a severní Afriky od starověku do 21. století
- charakterizovat tři nejdůležitější monoteismy
- určit a charakterizovat důležité postavy islámského myšlení do 21. století
- určit související odbornou literaturu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- definovat a interpretovat všechny podstatné pojmy související s náboženstvím islámu
- vystihnout podstatné vývojové trendy v islámských dějinách
- pracovat samostatně s odbornou literaturou
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů ,orientovat se v dostupné odborné literatuře a kriticky ji hodnotit a využívat
- využívat efektivně moderní informační technologie
- používat anglický jazyk slovem i písmem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit podstatné procesy a širší souvislosti historických událostí a dějů, zejména pak v problematice vztazích zemí Arabského poloostrova k Africkému rohu a vztahům severní Afriky a Sahelu
- pojednat dějiny dotčených zemí Arabského poloostrova a severovýchodní Afriky a Sahelu s hlavním důrazem na 21. století
- identifikovat specifika jednotlivých zemí, jejich pozici v regionu i v širších mezinárodních vztazích
- interpretovat roli náboženství v současných blízkovýchodních společnostech, analyzovat průběh demokratizace regionu a podobně
- určit a vysvětlit různé metody či přístupy ke zkoumání současných blízkovýchodních společností
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- diskutovat fundovaně o nejnovějších dějinách Blízkého východu a severní Afriky, pro své názory či závěry nacházet oporu v kriticky a analyticky využitých odborných zdrojích a pramenech
- vystihnout, vysvětlit a problematizovat zjištění o historických trendech, transformačních procesech v blízkovýchodních společnostech po II. světové válce až do současnosti
- vysvětlit a používat konkrétní teoretické rámce pro výklad současných blízkovýchodních společenských jevů
- rozebírat fundovaně jednotlivé probrané diskurzy
- analyzovat a kriticky používat související prameny a odbornou literaturu
- argumentovat v diskusi samostatně podloženě o dotčených tématech
- porovnávat užitečnost či adekvátnost různých teoretických přístupů
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|