|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / D2YY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
D2YY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současné dějiny Blízkého východu 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KBS/D2Y
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu navazujícího na kurz Současné dějiny Blízkého východu 1 je v širších souvislostech pojednat dějiny dalších zemí Blízkého východu od II. světové války s důrazem na vývoj v 21. století. Zvláštní pozornost je věnována sunnitsko-šíitskému soupeření a speciálních charakteristikám rentiérských ropných států, které jako významný trend současných regionálních dějin stojí v pozadí řady jevů, událostí a procesů. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského.
|
Požadavky na studenta
|
samostudium literatury, referát
|
Obsah
|
1. Geografie Perského zálivu, územní spory, historický přehled
2. Sunnitsko-šíitské regionální soupeření
3. Sektářství na Blízkém východě
4. Současné dějiny Íránu
5. Současné dějiny Iráku
6. Současné dějiny Libanonu
7. Charakteristika rentiérských ropných monarchií
8. Současné dějiny Saúdské Arábie
9. Současné dějiny Kataru
10. Současné dějiny Bahrajnu
11. Současné dějiny Kuvajtu
12. Současné dějiny Spojených arabských emirátů
13. Současné dějiny Ománu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Blízký východ na přelomu tisíciletí : dynamika přeměn v muslimském sousedství Evropy. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-298-5.
-
Základní:
Axworthy, Michael; Kříhová, Zuzana. Dějiny Íránu : říše ducha - od Zarathuštry po současnost. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014. ISBN 978-80-7422-352-5.
-
Základní:
Schulze, Reinhard. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno : Atlantis, 2007. ISBN 978-80-7108-284-2.
-
Základní:
Farouk-Sluglett, Marion; Sluglett, Peter. Irák od roku 1958 : od revoluce k diktatuře. Praha : Volvox Globator, 2003. ISBN 80-7207-500-4.
-
Základní:
Mabon, Simon. Saudi Arabia and Iran: soft power rivalry in the Middle East. 2016. ISBN 978-1-78453-466-0.
-
Doporučená:
Abir, Mordechai. Ethiopia and the Red Sea..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat a vysvětlit důležité události, procesy a trendy v dějinách Blízkého východu a severní Afriky od starověku do 21. století
- charakterizovat tři nejdůležitější monoteismy
- určit a charakterizovat důležité postavy islámského myšlení do 21. století
- určit související odbornou literaturu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- definovat a interpretovat všechny podstatné pojmy související s náboženstvím islámu
- vystihnout podstatné vývojové trendy v islámských dějinách
- pracovat samostatně s odbornou literaturou
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů ,orientovat se v dostupné odborné literatuře a kriticky ji hodnotit a využívat
- využívat efektivně moderní informační technologie
- používat anglický jazyk slovem i písmem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit podstatné procesy a širší souvislosti historických událostí a dějů, zejména pak v problematice sunnitsko-šíitského soupeření a v problematice ropného hospodářství
- pojednat dějiny dotčených zemí Perského zálivu a Arabského poloostrova a Libanonu s hlavním důrazem na 21. století
- identifikovat specifika jednotlivých zemí, jejich pozici v regionu i v širších mezinárodních vztazích
- interpretovat roli náboženství v současných blízkovýchodních společnostech, analyzovat průběh demokratizace regionu a podobně
- určit a vysvětlit různé metody či přístupy ke zkoumání současných blízkovýchodních společností
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- diskutovat fundovaně o nejnovějších dějinách Blízkého východu, pro své názory či závěry nacházet oporu v kriticky a analyticky využitých odborných zdrojích a pramenech
- vystihnout, vysvětlit a problematizovat zjištění o historických trendech, transformačních procesech v blízkovýchodních společnostech po II. světové válce až do současnosti
- vysvětlit a používat konkrétní teoretické rámce pro výklad současných blízkovýchodních společenských jevů
- rozebírat fundovaně jednotlivé probrané diskurzy
- analyzovat a kriticky používat související prameny a odbornou literaturu
- argumentovat v diskusi samostatně podloženě o dotčených tématech
- porovnávat užitečnost či adekvátnost různých teoretických přístupů
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|