|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / BAX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
BAX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Blízký východ a Afrika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
19 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz se zaměří na obecné společné rysy Blízkého východu a Afriky v historických, kulturních a náboženských souvislostech. Specifika daných regionů jsou předkládány na základě srovnání (komparace) s důrazem na dlouhodobou trajektorii vývoje. Součástí předmětu bude i exkurz do problematiky percepce obou regionů jako součásti takzvaného Orientu především v evropském intelektuálním prostoru (v literatuře, filmu, aj.).
|
Požadavky na studenta
|
dílčí test, samostudium literatury, ústní zkouška,
|
Obsah
|
1) Předkoloniální období
V první sérii přednášek bude diskutován vztah obou regionů od formování prvních komplexních společností, států a urbanismu po celé předkoloniální období s důrazem na kausalitu a širší souvislosti v hledání historických mezníků. Toto období bude představeno a diskutováno zejména na základě porozumění hlavním rysům materiální kultury a archeologických pramenů, a dále s pomocí vybraných psaných pramenů a dochované orální historie.
2) Sahara
Přinejmenším od roku 1000 do konce 16. století se Sahara stala pojítkem mezi Afrikou, Středomořím a Blízkým východem. V rámci této série přednášek si představíme základní rysy daného období a prvky vzájemné kulturní, myšlenkové a náboženské interakce, stejně jako významnou roli obchodu a mezikulturní výměny. Diskutovány budou i kulturní trajektorie a paralely v regionech se specifickými klimatickými podmínkami a způsobem obživy.
3) Islám
Jedním z výrazných společných jmenovatelů Blízkého východu a Afriky je islám. V rámci těchto přednášek si zanalyzujeme procesy afrikanizace islámu, či naopak pronikání afrických předislámských zvyků na Blízký východ a vytváření kosmopolitní a pluralitní islámské společnosti v obou regionech. Vyzdvihnuty a porovnány budou zejména specifika islámu na Blízkém východě, v západní a východní Africe. Osvětlíme si historické kořeny tohoto vývoje a jeho vliv na hmotné a kulturní tradice.
4) Afrika a Blízký východ v sociálních vědách
V rámci této série přednášek bude zanalyzován prostor, jaký takzvaný Orient (jehož součástí je Blízký východ a Afrika) zabírá v západních společenských vědách v minulosti a současnosti, tedy jakým způsoben se měnilo vnímání Blízkého východu a Afriky v průběhu 20. století v kontextu pádu kolonialismu, studené války, aj.
5) Současná Evropa a regiony blízkého sousedství (Afrika a Blízký východ)
V poslední fázi kurzu se studenti seznámí s tím, jakým způsobem přistupuje k oběma regionům současná Evropa, včetně České republiky. Předmětem přednášek ale nebude ani tak politologický, jako spíše intelektuální a mediální exkurz do dané problematiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici doplňující literaturu a studijní podklady na Moodle a přes odkaz na OneDrive.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Said, Edward W. Orientalism. New York : Vintage Books, 1979. ISBN 0-394-74067-X.
-
Doporučená:
Nugent, P. Africa since Independence. New York, 2004.
-
Doporučená:
Phillipson, D. W. An African civilization: Aksum and the Northern Horn: 1000BC-AD1300.. Woodbridge: James Currey., 2013.
-
Doporučená:
Abir, Mordechai. Ethiopia and the Red Sea..
-
Doporučená:
Clapham, Graham. Changing Geography of the Middle East and Africa.. New York: Routledge., 1992.
-
Doporučená:
Leichtman, Mara A. Shi'i Cosmopolitanisms in Africa: Lebanese Migration and Religious Conversion in Senegal.. Bloomington: Indiana University Press., 2015.
-
Doporučená:
Connah, G. The Archaeology of Australia?s History. Cambridge, 1993.
-
Doporučená:
Insoll, T. The archaeology of Islam in sub-Saharan Africa. Cambridge, 2014.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
21
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
70
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- určit významné události, procesy, jevy a charakteristiky starověkých a středověkých dějin Blízkého východu a severní Afriky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat s anglickými texty
- používat samostatně dostupné informační zdroje a technologie.
- organizovat samostatně své studijní aktivity |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- identifikovat významné události, projevy, procesy, charakteristiky v rámci historie vztahů mezi regiony Blízkého východu a Afriky
- charakterizovat historické kulturní interakce mezi regiony
- vysvětlit náboženské souvislosti mezi regiony
- charakterizovat percepci obou regionů v Evropě |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat různé aspekty historických vazeb mezi regiony Blízkého východu a Afriky
- interpretovat význam různých událostí a procesů v rámci kulturních interakcí mezi regiony
- používat samostatně relevantní literaturu a dostupné on-line informační zdroje, kriticky posuzovat jejich hodnotu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
|
|
|
|