|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / ZPPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
ZPPP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy první pomoci
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
20
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu, který je teoreticko-praktického zaměření, je poskytnout studentovi vědomosti na vědecky podloženém základě týkající se základů první pomoci. Snaží se vysvětlit rozdělení první pomoci a funkci IZS, seznamuje studenty se základy anatomie a fyziologie krevního oběhu, dýchacích cest, objasňuje a prakticky ukazuje resuscitační Guidelines z r. 2021 v jednotlivých modelových situacích a usnadňuje pochopení nutnosti dodržovat vlastní bezpečnost při akutních stavech v přednemocniční péči.
|
Požadavky na studenta
|
90% docházka. Aktivní účast v modelových situacích. Zápočtový test. Zkouška
|
Obsah
|
1. + 2. Obecné zásady a dělení první pomoci
a) Význam a rozdělení první pomoci, záchranný řetězec
b) Základní životní funkce a vyšetření postiženého
c) Etické aspekty PP, trestní odpovědnost neposkytnutí PP
d) IZS
e) Polohy používané při poskytování první pomoci
f) Zajištění místa nehody, bezpečnost zachránce a postiženého
3. + 4. ERC Guidelines 2021
a) Stavy bezvědomí - první pomoc
b) Dělení neodkladné resuscitace
c) Diagnostika náhlé zástavy oběhu
d) Zajištění průchodnosti dýchacích cest při základní neodkladné resuscitaci
e) Nepřímá srdeční masáž
f) Automatický externí defibrilátor (AED)
5. + 6. Praktický nácvik neodkladné resuscitace, práce s AED
7. + 8. Rány. Stavění krvácení.
a) Dělení krvácení
b) Zevní a vnitřní krvácení
c) Krvácení z tělesných otvorů
9. + 10. Termická poranění
a) Dělení ran
b) Cizí tělesa v ránách
c) Poranění zvířaty
d) Ztrátová poranění
e) Popáleniny - hodnocení rozsahu popálení
f) Chemická poranění - poleptání
g) Úpal, úžeh
h) Omrzliny
i) Úraz elektrickým proudem
11. + 12. Zlomeniny. Poranění páteře, míchy. Poranění hrudníku. Poranění hlavy. Polytrauma.
a) Zlomeniny - dělení, zásady první pomoci.
b) Poranění krční páteře. Poranění hrudní páteře. Poranění bederní páteře.
c) Poranění hrudníku.
d) Poranění hlavy.
e) Polytrauma.
13. + 14. Intoxikace. První pomoc při závažných interních stavech.
a) Intoxikace - technická a zdravotnická pomoc.
b) Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom.
c) Křečové stavy dětí i dospělých.
d) Náhlé stavy při diabetu.
e) Dušnost.
f) Cévní mozková příhoda.
15. Zápočet.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
European Resuscitation Council. Guidelines for Resuscitation 2021.
-
Základní:
Petržela, M.D. První pomoc pro každého, 2., doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5556-4.
-
Doporučená:
Pokorný, Jan. Lékařská první pomoc. 2., dopl. a pĹeprac. vyd. Praha : Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-322-8.
-
Doporučená:
Adams, B.; Harold, C. E. Sestra a akutní stavy od A do Z. 1. české vyd. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-893-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
specifické znalostní předpoklady nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
specifické dovednostní předpoklady nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí zásady, metody a postupy první pomoci podle aktuálních guidelines |
popíše základní legislativu týkající se poskytování první pomoci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
na základní úrovni ošetřuje stavy akutně ohrožující život |
vyhodnotí aktuální stav postiženého |
aktivuje záchranný řetězec a poskytne první pomoc |
dodržuje zásady bezpečnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|