|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / ZKP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
ZKP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy klinické propedeutiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty informacemi o anamnéze, vyšetřovacích metodách a laboratorních vyšetřeních využívaných v klinické praxi. Předmět zahrnuje ucelené informace o symptomatologii systémových onemocnění a o moderních diagnostických a vyšetřovacích metodách v klinických oborech medicíny. Studující získávají vědomosti pro vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.
|
Požadavky na studenta
|
75% účast
průběžné hodnocení
demonstrace dovedností
|
Obsah
|
Přednášky:
- První kontakt s nemocným. Význam anamnézy jako součásti zdravotní dokumentace.
- Nynější onemocnění. Základní funkce a odchylky.
- Přehled vyšetřovacích metod ve vnitřním lékařství
- Principy laboratorního vyšetřování, indikace, stručný přehled metod.
- Všeobecná prohlídka, povrch těla.
- Nemoc, příznaky, průběh a prognóza.
- Základní fyzikální vyšetření (pohled, pohmat, poslech, poklep).
Cvičení:
- Vyšetření hlavy, krku a dutiny ústní
- Vyšetření hrudníku, srdce a plic, prsa, podpaží
- Vyšetření břicha a břišních orgánů
- Vyšetření kosterně svalového systému
- Vyšetření končetin
- Vyšetření nervového systému
- Vyšetření konečníku a análního otvoru
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Nejedlá, Marie. Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. 2015. ISBN 978-80-247-4402-5.
-
Rozšiřující:
Špinar, Jindřich; Ludka, Ondřej. Propedeutika a vyšetřovací metody vnitřních nemocí. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4356-1.
-
Doporučená:
THOMAS, J., MONAGHAN, T. Klinické vyšetření - moderní propedeutika: rady - typy - návody pro praxi.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0108-5.
-
Doporučená:
Chrobák, Ladislav. Propedeutika vnitřního lékařství. 2. vyd. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1309-0.
-
Doporučená:
TŘEŠKA, V. a kol. Propedeutika vybraných klinických oborů. 1.vyd.. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80 247-0239-8.
-
Doporučená:
MLÍKOVÁ SEIDLEROVÁ, Jitka. Úvod do vnitřního lékařství. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2019. ISBN 978-80-7553-724-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
18
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
9
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit anatomii a fyziologii jednotlivých orgánových soustav |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
topograficky lokalizovat orgánové struktury lidského těla |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše základní vyšetřovací metody ve vnitřním lékařství |
definuje příznaky onemocnění a anamnestické součásti |
popíše průběh rozhoru s nemocným při odebírání anamnézy |
popíše symptomatologii systémových onemocnění |
popíšu přípravu pacientů a průběh vyšetření |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišuje subjektivní a objektivní příznak choroby |
ovládá techniku fyzikálního vyšetření pohledem, poklepem, poslechem, pohmatem |
fyzikální vyšetření provádí v systematickém postupu |
hodnotí celkový zdravotní stav |
odebírá anamnestická data |
rozliší normální fyziologický nález od abnormalit a patologie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|