|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / ZBMN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
ZBMN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy buněčné a molekulární biologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/ZBMN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/PKL1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět poskytuje základní informace o složení, stavbě a funkci buňky, o molekulární podstatě jednoty a diferenciace živé hmoty, o organizaci a přenosu genetické informace. Důraz je kladen zejména na biomedicínské souvislosti a pochopení patogeneze četných chorobných procesů a na některé laboratorní metody.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test
Ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Buněčná teorie, buňky prokaryotické a eukaryotické. Subcelulární organizmy.
2. Chemické složení buněk a energetické poměry v buňce.
3. Membránový systém buňky. Transport molekul přes membrány.
4. Buněčné organely (struktura a funkce).
5. Skeletální princip buňky (mikrotubuly, mikrofilamenta, intermediární filamenta, jaderný skelet). Mechanizmy pohybu na buněčné i podbuněčné úrovni.
6. Buněčné jádro a chromatin. Buněčný cyklus a jeho regulace. Proces replikace DNA.
7. Reprodukce buněk. Buněčné dělení. Replikace. Mitóza. Meioza. Buněčný cyklus a jeho regulace.
8. Extracelulární matrix. Komunikace mezi buňkami. Buněčná signalizace.
9. Reakce buněk na stres. Smrt buněk (nekróza a apoptóza).
10. Paměťový princip buňky. Podstata genetické informace. Jaderný i mimojaderný genetický aparát. Buněčný genom. Epigenní mechanizmy.
11. Přenos genetické informace. Transkripce. Translace.
12. Regulace genové exprese.
13. Šumy v genetické informaci a jejich příčiny. Mutace. Polymorfizmy.
14. Geneticky podmíněné choroby.
15. Genetická podstata nádorů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
OTOVÁ, Berta, Romana MIHALOVÁ A Klára BOBKOVÁ. Základy biologie a genetiky člověka. Vydání druhé.. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4565-0.
-
Doporučená:
Gerald KARP, Janet IWASA & Wallace MARSHALL. Karp's Cell and Molecular Biology. 9th Edition. Hoboken: Wiley, 2020. ISBN 978-1-119-68820-4.
-
Doporučená:
SLABÝ, Ondřej. Lékařská biologie I: buněčná a molekulární biologie. 1. vydání.. Brno: Masarykova univerzita, 2022. ISBN 978-80-280-0060-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
45
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
85
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
specifické znalostní předpoklady nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
specifické dovednostní předpoklady nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše buněčné organely na celulární a subcelulární úrovni, vysvětlí jejich význam v souvislosti s funkcí buňky |
definuje molekulární principy dělení buněk |
vysvětlí principy buněčných funkcí jako je pohyb, příjem látek a signálů, reakce na stres, buněčná smrt apod. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládá základní terminologii buněčné a molekulární biologie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|