|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / VLE2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
VLE2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vnitřní lékařství 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je upevnit znalosti studentů co se týče subjektivních i objektivních příznaků, používání léčebných postupů v urgentní péči včetně vyšetřovacích metod. Jsou vedeni k tomu, aby rozpoznali změny stavu nemocného, mají zvládnout základní výkony urgentní péče. Dále je nutno s ohledem na větší pravomoce zdravotnických záchranářů seznámit studenty s diferenciální diagnostikou v akutní medicíně.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast při výuce
zápočtový test
ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Onemocnění jícnu a žaludku - jícnové divertikly, ezofagitida, syndrom Mallory-Weiss, hiátová hernia, achalázie,
peptický vřed, zánětlivá onemocnění, nádory.
2. Onemocnění tenkého a tlustého střeva - malabsorpční syndrom, celiakální sprue, idiopatické střevní záněty, nádory.
3. Onemocnění jater - jaterní cirhóza, portální hypertenze, akutní selhání jater, nádory jater.
4. Onemocnění pankreatu, žlučníku a žlučových cest - akutní a chronická pankreatitida, karcinom pankreatu,
cholelitiáza, biliární kolika, cholecystitidy.
5. Onemocnění a poruchy metabolismu a vnitřního prostředí - Diabetes mellitus.
6. Onemocnění krve - anemie.
7. Onemocnění krve - nádorové onemocnění - akutní a chronické leukemie, Hodgkinova choroba, Non- Hodgkinské
lymfomy.
8. Onemocnění krve - krvácivé stavy - purpury, trombocytopatie, trombocytopenie, koagulopatie, DIC.
9. Onemocnění endokrinního aparátu - onemocnění štítné žlázy - záněty, nádory, hypofunkce, hyperfunkce.
10. Onemocnění endokrinního aparátu - onemocnění nadledvinek - hypofunkce, hyperfunkce, Addisonova choroba,
Cushingova choroba
Cvičení
1. - 2. Trávicí systém - vyšetřovací metody, příznaky onemocnění.
3. - 4. Trávicí systém - modelové situace při ošetřování pacientů.
5. - 6. Onemocnění a poruchy metabolismu a vnitřního prostředí - vyšetřovací metody, příznaky onemocnění. Diabetes
mellitus, inzulinoterapie, akutní komplikace.
7. - 8. Onemocnění krve - vyšetřovací metody, příznaky onemocnění.
9. - 10. Onemocnění endokrinního aparátu - vyšetřovací metody, příznaky onemocnění.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vachek, Jan; Motáň, Vít,; Zakiyanov, Oskar,; Hrnčiříková, Adéla,; Motáň, Jiří,; Ciferská, Hana,; Tesař, Vladimír. Akutní stavy ve vnitřním lékařství. 2018. ISBN 978-80-7345-550-7.
-
Základní:
Bulíková, Táňa. EKG pro záchranáře nekardiology. 1. vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5307-2.
-
Základní:
ČEŠKA, R. et al. Interna.. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-423-0.
-
Základní:
ŠAFRÁNKOVÁ, Alena a Marie NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1148-6.
-
Základní:
ŠAFRÁNKOVÁ, Alena a Marie NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1777-8.
-
Základní:
Táborský, Miloš; Kautzner, Josef. Kardiologie. První vydání. 2017. ISBN 978-80-204-4434-9.
-
Základní:
Kolář, J. et al. Kardiologie pro sestry intezivní péče. Praha: Galén, 2009. ISBN 80-7262-604-5.
-
Základní:
Navrátil, Leoš. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. 2017. ISBN 978-80-271-0210-5.
-
Doporučená:
Hampton, John R. EKG stručně, jasně, přehledně. 1. české vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4246-5.
-
Doporučená:
Zadák, Zdeněk; Havel, Eduard. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. 2., doplněné a přepracované vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0282-2.
-
Doporučená:
ČEŠKA, R. a kol. Interna. 2., aktualizované vydání. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-885-6.
-
Doporučená:
LUKL, J. Srdeční arytmie v kazuistikách.. Praha: Grada, 2006. ISBN 8024715449.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit fyziologické funkce gastrointestinálního traktu, krve a endokrinních žláz |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nesjou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
je schopen/na uceleného pohledu na nemocného |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komplexně pečuje o pacienta s akutním interním onemocněním |
správně odhaduje závažnost akutního stavu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|