Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět stojí na pomezí biologie a fyziky a zabývá se zejména interakcí ionizujícího záření s živou hmotou.
|
Požadavky na studenta
|
splnění podmínek zápočtového testu na 75%
|
Obsah
|
Cvičení 1. Jaderné reakce. 2. Interakce ionizujícího a neionizujícího záření. 3. Zdroje ionizujícího a neionizujícího záření. 4. Detekce a měření ionizujícího a neionizujícího záření. 5. - 11.Výpočty a aplikace vztahů tématiky cvičení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Podzimek, F. Radiologická fyzika - Fyzika ionizujícího záření.. Praha: ČVUT, 2017. ISBN 978-80-01-05319-5.
-
Doporučená:
ČSN ISO 31-10 Veličiny a jednotky - část 10: Jaderné reakce a ionizující záření..
-
Doporučená:
ČSN ISO 31-9 Veličiny a jednotky - část 9: Atomová a jaderná fyzika..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
11
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat stavbu atomu a atomového jádra |
vyjmenovat elementární částice |
popsat radioaktivní kinetiku a charakterizovat radioaktivní řady |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenuje druhy a charakterizuje vlastnosti ionizujícího záření |
definuje interakce a vyjmenuje zdroje |
vysvětlí detekci a způsob měření ionizujícího a neionizujícího záření |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádí základní výpočty v dané problematice |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|