|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / RB2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
RB2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Radiobiologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/NMPR1, KAZ/ROPR1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět stojí na pomezí biologie a fyziky a zabývá se zejména interakcí ionizujícího záření s živou hmotou.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní přístup 70% docházka test
|
Obsah
|
Přednášky 1. Působení záření na buňku. 2. Rozdělení tkání dle citlivosti k ozáření do tříd (Rubin). 3. Rozdělení tkání podle odpovědi na ozáření do jednotlivých typů (F, H, F-H a nádorový). 4. Teorie růstu nádorové populace, zásahové modely. 5. Časový faktor - 4R. 6. Působení záření na orgány - terapeutická šíře a poměr. 7. - 8. Frakcionace, frakcionační režimy. 9. Poškození ionizujícím zářením (syndrom a nemoc z ozáření, profesionální poškození), RBÚ. 10. Ochrana před ionizujícím zářením. 11. Opakování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Feltl, D., Cvek, J. Klinická radiobiologie.. Havlíčkův brod:Tobiáš, 2008.
-
Doporučená:
Kuna, P., Navrátil, l. a kol. Klinická radiobiologie. Praha: Manus, 2005.
-
Doporučená:
Šlampa, P. Radiační onkologie v praxi. Brno: MOÚ, 2014. ISBN 978-80-86793-34-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
11
|
Celkem
|
21
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat obor radiobiologie |
vyjmenovat druhy dědičnosti |
vysvětlit buněčný cyklus a dělení |
vysvětlit pojmy radiosenzitivita, radiorezistence a radiokurabilita |
definovat záření ionizující a neionizující |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou definovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje principy působení záření na buňku, tkáň a celý organismus |
prezentuje pochody vyvolané průchodem záření |
objasní význam výše potřebné dávky a frakcionačního režimu v radioterapii jednotlivých nádorů, zároveň s nutností ochrany před radiací |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
nejsou definovány |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|