|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / PTP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
PTP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Postupy a techniky v neodkladné péči
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
53 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/ODP2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Postupy a techniky v neodkladné péči je osvojení si vědomostí a dovedností nezbytných pro uspokojování individuálních potřeb jedince. Získání manuální zručnosti k provádění jednotlivých výkonů v přednemocniční i nemocniční neodkladné péči. Obeznámení se s asistencí lékaři v neodkladných úkonech a výkonech. Rozvinutí profesionálních vlastností, schopností a prohloubení odborných vědomostí, dovednosti a návyků
|
Požadavky na studenta
|
90 % docházka na cvičení
aktivní přístup při cvičeních i přednáškách
plnění průběžných opakovacích testů
prokazatelná znalost základní literatury k oboru
splněný průběžný test, zápočtový test, ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Specifika péče o pacienta v intenzivní péči. Kategorizace nemocných v intenzivní péči. Příjem pacienta na oddělení
neodkladné péče.
2. Transfuzní přípravky a krevní deriváty, zásady účelné hemoterapie. Přístup k pacientovi s život ohrožujícím
krvácením v neodkladné péči.
3. Infuzní roztoky a tekutinová terapie v neodkladné péči.
4. Primární vyšetření pacienta s náhlým zhoršením stavu.
5. Průběžný zápočtový test.
6. Katetrizace centrálních žil. Monitorace centrálního žilního tlaku. Příprava pomůcek a asistence při zavádění arteriálních vstupů.
7. Zajištění průchodnosti dýchacích cest v přednemocniční a nemocniční neodkladné péči. Medicínské plyny a zásady
práce s nimi.
8. Péče o pacienty na umělé plicní ventilaci. Neinvazivní umělá plicní ventilace.
9. Vnitřní prostředí a poruchy acidobazické rovnováhy v neodkladné péči.
10. Zápočtový test.
Cvičení
1. Ošetřovatelský stolek v intenzivní péči. Hygiena nemocného v prostředí intenzivní péče. Přístrojové vybavení v neodkladné péči.
2. Monitorace a přístrojová technika v přednemocniční a nemocniční neodkladné péči - 1. část.
3. Monitorace a přístrojová technika v přednemocniční a nemocniční neodkladné péči - 2. část.
4. Zajištění průchodnosti dýchacích cest - praktický nácvik.
5. Zajištění průchodnosti dýchacích cest - praktický nácvik. Péče o dýchací cesty v přednemocniční a nemocniční neodkladné péči. Kyslíková terapie.
6. Intraoseální přístup. Praktický nácvik kanylace periferních žil a intraoseálního přístupu. Pomůcky a vybavení v přednemocniční neodkladné péči.
7. Příprava transfuzí. Zavádění a péče o NGS.
8. Parenterální a enterální výživa v neodkladné péči.
9. Rozšířená neodkladná resuscitace - praktický nácvik resuscitace dospělých.
10. Rozšířená neodkladná resuscitace - praktický nácvik resuscitace dětí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠEVČÍK, P. a kol. Intenzivní medicína.. Praha : Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-066-0.
-
Základní:
Zadák, Zdeněk; Havel, Eduard. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. 2., doplněné a přepracované vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0282-2.
-
Základní:
KOLÁŘ, J. a kol. Kardiologie pro sestry intenzivní péče.. Praha : Galén, 2009. ISBN 80-7262-604-5.
-
Základní:
Pokorný, Jan. Lékařská první pomoc. 2., dopl. a pĹeprac. vyd. Praha : Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-322-8.
-
Základní:
Handl, Zdeněk. Monitorování pacientů v anesteziologii, resuscitaci a intezivní péči - vybrané kapitoly. Vyd. 4., dopl. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004. ISBN 80-7013-408-9.
-
Základní:
FRANĚK, O. Operační řízení přednemocniční neodkladné péče.. Praha: Ondřej Franěk, 2018. ISBN 978-80-905651-3-5.
-
Základní:
Kapounová, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1830-9.
-
Základní:
Schück, Otto. Poruchy metabolizmu vody a elektrolytů : s klinickými případy. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3689-1.
-
Základní:
Remeš, Roman; Trnovská, Silvia. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
-
Základní:
Klementa, Bronislav; Klementová, Olga; Marcián, Pavel. Resuscitace. 2014. ISBN 978-80-86297-47-7.
-
Základní:
BYDŽOVSKÝ, J. Tabulky pro medicínu prvního kontaktu.. Praha: Triton, 2010. ISBN 80-7387-351-6.
-
Základní:
ŠEBLOVÁ, J., KNOR, J. a kol. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
-
Základní:
Dobiáš, V. Urgentní zdravotní péče. Martin Osveta, 2007.
-
Základní:
Bartůněk, Petr,; Jurásková, Dana,; Heczková, Jana,; Nalos, Daniel. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. 2016. ISBN 978-80-247-4343-1.
-
Základní:
Zadák, Zdeněk. Výživa v intenzivní péči. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2844-5.
-
Základní:
DOSTÁL, P. a kol. Základy umělé plicní ventilace.. Praha: Maxdorf, 2018. ISBN 978-80-7345-562-0.
-
Doporučená:
Charvát, Jiří. Žilní vstupy : dlouhodobé a střednědobé. 2016. ISBN 978-80-247-5621-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
50
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
4
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat jednotlivé druhy ošetřovatelských postupů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat získané informace, tvořit a zpracovávat ošetřovatelské diagnózy |
plánovat ošetřovatelskou péči |
ovládat jednotlivé komponenty ošetřovatelského procesu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenuje zásady účelné hemoterapie, druhy transfúzních přípravků, krevních derivátů a infúzních roztoků |
popíše monitoraci centrálního žilního tlaku a katetrizaci centrální žíly |
vyjmenuje medicínské plyny a definuje zásady práce s nimi |
charakterizuje neinvazivní umělou plicní ventilaci a péči o pacienty na umělé plicní ventilaci |
vyjmenuje přístrojové vybavení v neodkladné péči |
definuje parenterální a enterální výživu v neodkladné péči |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádí kvalitně, bezpečně a s jistotou odborné výkony v neodkladné péči |
asistuje lékaři v neodkladných úkonech a výkonech |
pracuje s dokumentací v PNP a NNP |
analyzuje poruchy acidobazické rovnováhy |
zajišťuje průchodnost dýchacích cest |
provádí kanylaci periferních žil, interoseální přístup |
zavádí a pečuje o nasogastrickou sondu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|