|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / PPFE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
PPFE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
První pomoc
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
124 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentovi vědomosti týkající se základů první pomoci. Snaží se vysvětlit rozdělení první pomoci a funkci IZS, seznamuje studenty se základy anatomie a fyziologie krevního oběhu, dýchacích cest, objasňuje a prakticky ukazuje resuscitační Guidelines z r. 2021 v jednotlivých modelových situacích a usnadňuje pochopení nutnosti dodržovat vlastní bezpečnost při akutních stavech v přednemocniční péči.
|
Požadavky na studenta
|
90% docházka. Aktivní účast v modelových situacích. Zápočtový test.
|
Obsah
|
Cvičení
1. - 2. Obecné zásady a dělení první pomoci
- Význam a rozdělení první pomoci, záchranný řetězec
- Základní životní funkce a vyšetření postiženého
- Etické aspekty PP, trestní odpovědnost neposkytnutí PP
- IZS
- Polohy používané při poskytování první pomoci
- Zajištění místa nehody, bezpečnost zachránce a postiženého
3. - 4. ERC Guidelines 2021
- Stavy bezvědomí - první pomoc
- Dělení neodkladné resuscitace
- Diagnostika náhlé zástavy oběhu
- Zajištění průchodnosti dýchacích cest při základní neodkladné resuscitaci
- Nepřímá srdeční masáž
- Automatický externí defibrilátor (AED)
5. - 6. Praktický nácvik neodkladné resuscitace, práce s AED
7. - 8. Rány. Stavění krvácení.
- Dělení ran
- Cizí tělesa v ránách
- Poranění zvířaty
- Ztrátová poranění
- Dělení krvácení
- Zevní a vnitřní krvácení
- Krvácení z tělesných otvorů
9. - 10. Termická poranění
- Popáleniny - hodnocení rozsahu popálení
- Chemická poranění - poleptání
- Úpal, úžeh
- Omrzliny
- Úraz elektrickým proudem
11. - 12. Zlomeniny. Poranění páteře, míchy. Poranění hrudníku. Poranění hlavy. Polytrauma.
- Zlomeniny - dělení, zásady první pomoci.
- Poranění krční páteře. Poranění hrudní páteře. Poranění bederní páteře.
- Poranění hrudníku.
- Poranění hlavy.
- Polytrauma.
13. - 14. Intoxikace. První pomoc při závažných interních stavech.
- Intoxikace - technická a zdravotnická pomoc.
- Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom.
- Křečové stavy dětí i dospělých.
- Náhlé stavy při diabetu.
- Dušnost.
- Cévní mozková příhoda.
15. Zápočet.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KELNAROVÁ, Jarmila a kol. První pomoc I: pro studenty zdravotnických oborů. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4199-4.
-
Základní:
KELNAROVÁ, Jarmila a kol. První pomoc II: pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopl. vyd.. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4200-7.
-
Doporučená:
European Resuscitation Council. Guidelines for Resuscitation 2021.
-
Doporučená:
Pokorný, Jan. Lékařská první pomoc. 2., dopl. a pĹeprac. vyd. Praha : Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-322-8.
-
Doporučená:
FRANĚK, Ondřej a Petra SOUKUPOVÁ. První pomoc nejsou žádné čáry, ale dokáže zázraky.. Vydavatel: Ondřej Franěk, www.zachrannasluzba.cz, 2017. ISBN 978-80-254-5911-9.
-
Doporučená:
LEJSEK, Jan, Petr RŮŽIČKA a Jan BUREŠ. První pomoc. 1. vyd.. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1845-6.
-
Doporučená:
Adams, B.; Harold, C. E. Sestra a akutní stavy od A do Z. 1. české vyd. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-893-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
15
|
Celkem
|
30
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí zásady, metody a postupy první pomoci podle aktuálních guidelines |
popíše proces vyhodnocení aktuálního stavu postiženého |
vysvětlí proces aktivace záchranného řetězce |
definuje základní legislativu týkající se poskytování první pomoci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyhodnocuje aktuální stav postiženého |
aktivuje záchranný řetězec a poskytuje první pomoc |
na základní úrovni ošetřuje stavy akutně ohrožující život |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|