|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / PKL3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
PKL3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Praxe v klinické laboratoři 3 (KB,Tr,KG)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Praxe v klinické laboratoři 3 (klinická biochemie, transfuzní služba, klinická genetika)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
200
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
25
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KAZ/KBCH1
a KAZ/KBCH2
a KAZ/ITR a KAZ/VLGN
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se zdokonalují v provádění základních vyšetření v klinické biochemii, základních imunohematologických vyšetření v rámci transfuzní služby a základních genetických vyšetření rutinně uskutečňovaných na pracovištích lékařské genetiky.
|
Požadavky na studenta
|
100% docházka
Potvrzení absolvování praxe pracovištěm a evaluace mentorem v Deníku odborné praxe.
Zpracování tří esejí a jejich prezentace.
|
Obsah
|
KLINICKÁ BIOCHEMIE - 3 týdny (120hodin)
Obsahová náplň praxe
- vnitřní a zevní kontrola kvality vyšetření, evidence a expedice výsledků, organizace provozu
- přípravné a pomocné práce - dezinfekce, sterilizace, čistění laboratorních pomůcek
- vyšetření moči - odběrové systémy, množství, barva, zápach, zákal, pěna, biochemické složení (proteiny, glycidy,
ketolátky, žlučová barviva, bilirubin, urobilinogen, urobilin, hemoglobin, kyselina fenylpyrohroznová,
močový sediment - krvinky, epitélie, válce, krystaly)
- kontrola preanalytické fáze
- vyšetření stolice
- stanovení sérových proteinů
- močovina, kreatinin, kreatin, kyselina močová v séru
- aminokyseliny v séru
- vybraná imunochemická vyšetření
- vyšetření ABR
- toxikologická vyšetření
TRANSFÚZNÍ SLUŽBA - 1 týden (40hodin)
Obsahová náplň praxe
- evidence a expedice výsledků, organizace provozu, SMJ, SVP a práce s LIS
- laboratorní vyšetření dárců krve
- laboratorní důkaz krevních skupin a kompatibility krve
- vyšetření protilátek
- vyšetření leukocytárních a trombocytárních antigenů
- imunohematologické vyšetření u hemolytického onemocnění novorozence
- vyšetření ke snížení nebezpečí přenosů infekčních chorob transfuzními přípravky
KLINICKÁ GENETIKA - 1 týden (40hodin)
Obsahová náplň praxe
- interní a externí kontrola kvality v genetické laboratoři
- organizace provozu, evidence a expedice výsledků
- metody genetických analýz, odhady typu dědičnosti
- tkáňové kultury in vitro a in situ, stavba a struktura chromozómů
- pruhovací metody, fluorescenční hybridizace in situ moderní metody chromozomálních analýz (FISH, CGH)
- cytogenetické metody - PRINS, mFISH, mBAND FISH, SKY, CGH, array CGH
- analýza chromosomálních aberací
- odběr biologického materiálu
- izolace DNA - vysolovací metoda
- PCR, elektroforéza, restrikční štěpení, real time PCR
- genotoxické testy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PENKA, Miroslav, TESAŘOVÁ, Eva a kol. Hematologie a transfuzní lékařství II. Transfuzní lékařství.. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3460-6.
-
Základní:
DASTYCH, Milan, BREINEK, Petr a kol. Klinická biochemie: bakalářský obor Zdravotní laborant. 3. vydání, 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-7788-1.
-
Základní:
KOČÁREK, Eduard, Martin PÁNEK a Drahuše NOVOTNÁ. Klinická cytogenetika I: vyšetřovací metody v klinické cytogenetice.. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1069-8.
-
Doporučená:
DASTYCH, Milan, Ludmila BOURKOVÁ, Marta HANÁKOVÁ, Jana JURÁNKOVÁ, Eva TESAŘOVÁ, Iveta VALÁŠKOVÁ a Jiřina ZAVŘELOVÁ. Instrumentální technika. Obor zdravotní laborant. 1. vyd.. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7103-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
200
|
Celkem
|
210
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat změny chemického složení organismu využitelné ke stanovení diagnózy, prognózy a sledování průběhu onemocnění |
popsat metodiku odběru biologického materiálu ke genetickému vyšetření |
charakterizovat jednotlivé laboratorní vyšetřovací metody používané v cytogenetice a molekulární genetice |
popsat platnou legislativu a základy systému managementu jakosti v zařízeních transfuzní služby |
vyjmenovat zásady správné výrobní praxe, specifikovat transfúzní přípravky a jejich indikace a charakterizovat postupy zajišťující bezpečnost hemoterapie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
srovnávat naměřené hodnoty s hodnotami referenčními |
provádět kvalitativní a kvantitativní vyšetření moči a vyšetření sérologická |
vést protokoly a ovládat přístrojovou techniku v laboratoři klinické biochemie |
zpracovat, kultivovat a barvit materiál pro cytogenetické vyšetření |
odlišit normální a patologický karyotyp v prenatální a postnatální diagnostice a onkocytogenetice |
provádět vyšetření krevních skupin v ABO systému a Rh D antigenů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definuje obsah laboratorní příručky, provozního a hygienického řádu klinicko-biochemické laboratoře, pracoviště transfúzní služby a laboratoře klinické genetiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně provádí rutinní klinicko-biochemická vyšetření, vyšetření krevních skupin a dárců krve, vyšetření protilátek a antigenů, vyšetření hemolytického onemocnění novorozence |
popisuje stavbu a strukturu chromozomů |
určuje typy dědičností |
izoluje DNA |
ovládá postup genotoxických testů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|