|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / OS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
OS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ošetřovatelství 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/OPR, KAZ/RDPR1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je studentům zdůraznit nejdůležitější oblasti a zákonitosti v péči o nemocné a také přiblížit některé oblasti z předmětu Ošetřovatelství pomocí modelových situací. Předmět má studentům pomoci získat základní poznatky, ale i manuální zručnost, jistotu bezpečného a kvalitního provádění odborných výkonů u pacientů. Kvalitně provedený výkon respektuje individuální potřeby pacientů, zejména jejich potřebu úcty, jistoty a bezpečí.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast v modelových situacích 80% docházka
|
Obsah
|
Přednášky
1. - 2. Obecné aspekty ošetřovatelské péče, multidisciplinární tým.
3. - 4. Komunikace s pacientem v nemocniční péči, fáze komunikačního procesu.
5. - 6. Legislativa, bezpečnost pacienta.
7. - 8. Lékařská a ošetřovatelská dokumentace. Základní lidské potřeby a uspokojování potřeb.
9. - 10. Základy ošetřovatelského procesu v souvislosti s radiologickými výkony.
11. - 12. Desinfekce, sterilizace a prevence nozokomiálních nákaz.
13. - 14. Hygienická péče u dospělého a dítěte. Prevence vzniku dekubitů v souvislosti s radiologickými výkony.
15. Vyšetřovací a léčebné polohy, polohování pacienta, manipulace s imobilním pacientem při radiologických výkonech.
Cvičení
1. - 2. Základy ošetřovatelské péče na radiologickém pracovišti, pracovní náplně jednotlivých zdravotnických pracovníků v multidisciplinárním týmu.
3. - 4. Modelové situace komunikace v multidisciplinárním týmu a s pacientem.
5. - 6. Exkurze do nemocničního zařízení.
7. - 8. Práce s lékařskou a ošetřovatelskou dokumentací.
9. - 10. Modelové situace při zajištění ošetřovatelského procesu (odběr ošetřovatelské anamnézy, základní fyzikální vyšetření).
11. - 12. Praktický nácvik ředění dezinfekčních roztoků, manipulace s dezinfekčními prostředky. Nácvik manipulace se sterilními pomůckami. Používání ochranných pomůcek.
13. - 14. Praktický nácvik zajištění hygienické péče - modelové situace při kontaktu se znečištěným pacientem. Ošetřovatelské postupy při prevenci vzniku dekubitů v průběhu radiologických výkonů.
15. Praktický nácvik manipulace s pacientem, polohování pacienta při diagnostických a léčebných výkonech.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I : obecná část. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
Základní:
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁŘOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, Vlasta, OTRADOVCOVÁ, Iva a Pavla PAVLÍKOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
Základní:
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁŘOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, Vlasta, OTRADOVCOVÁ, Iva, KUBÁTOVÁ, Lucie. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Speciální část.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
Základní:
TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. přeprac. vyd.. Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
Základní:
Plevová, Ilona. Ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
-
Základní:
Plevová, Ilona a kol. Ošetřovatelství 1. Praha:Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0888-6.
-
Základní:
Trachtová, Eva; Trejtnarová, Gabriela,; Mastiliaková, Dagmar. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
Doporučená:
Kutnohorská, Jana. Historie ošetřovatelství. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
-
Doporučená:
GURKOVÁ, Elena. Hodnocení kvality života. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
Doporučená:
Jarošová, Darja; Majkusová, Kamila; Kozáková, Radka; Zeleníková, Renáta. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. 2015. ISBN 978-80-247-5426-0.
-
Doporučená:
Plevová, Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
-
Doporučená:
Pavlíková, S. Modely ošetřovatelství v kostce.
-
Doporučená:
ŠRÁMOVÁ, H. a kol. Nozokomiální nákazy. Praha: Maxdorf, 2013. ISBN 978-80-7345-286-5.
-
Doporučená:
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha:Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
Doporučená:
Jarošová, Darja; Zeleníková, Renáta. Ošetřovatelství založené na důkazech : evidence based nursing. 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
-
Doporučená:
Mastiliaková, Dagmar. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika : v moderní ošetřovatelské praxi. 2014. ISBN 978-80-247-5376-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Celkem
|
30
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpoklady nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
předpoklady nejsou vyžadovány |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje obecné aspekty ošetřovatelské péče |
vysvětlí ošetřovatelský proces |
vyjmenuje a popíše základní ošetřovatelské postupy u jednotlivých výkonů dané sylabem |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prakticky aplikuje základní ošetřovatelské postupy v modelových situacích |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|