|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / MKS4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
MKS4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Medicína katastrof v souvislostech 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
19 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s problematikou týkající neodkladné resuscitace za specifických okolností a péče o pacienta s traumatem. Student bude seznámen se specifiky válečné medicíny, termických poranění a radiačních mimořádných událostí. Student bude orientován v typových činnostech při společném zásahu IZS, ve kterých jsou obsaženy listy poskytovatele zdravotnické záchranné služby. V rámci praktických činností budou se studentem prohlubovány dovednosti neodkladné resuscitace za specifických okolností, ošetření pacienta s traumatem a postupy zdravotnické záchranné služby při společném zásahu složek IZS dle jednotlivých typových činností.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na cvičeních
písemný test (pro splnění zápočtu nutno splnit na 75%) - max. 3 možné pokusy na splnění zápočtu
ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Neodkladná resuscitace za specifických okolností, ze specifických příčin a u specifických pacientů (doporučení
Evropské resuscitační rady 2015) I.
2. Neodkladná resuscitace za specifických okolností, ze specifických příčin a u specifických pacientů (doporučení
Evropské resuscitační rady 2015) II.
3. Polytrauma, kraniocerebrální poranění, traumata hrudníku, traumata břicha, traumata pánve a končetin - z pohledu
PHTLS a ATLS protokolů I.
4. Polytrauma, kraniocerebrální poranění, traumata hrudníku, traumata břicha, traumata pánve a končetin - z pohledu
PHTLS a ATLS protokolů II.
5. Termické trauma, traumata způsobená dalšími fyzikálními vlivy.
6. Válečná medicína. Střelná a střepinová poranění. Crush syndrom, blast syndrom.
7. Problematika radiačních mimořádných událostí. Akutní nemoc z ozáření. Činnost zdravotnické složky při radiační
mimořádné události.
8. Typové činnosti při společném zásahu složek IZS I.
9. Typové činnosti při společném zásahu složek IZS II.
10. Konzultace a doplnění přednesených témat, test.
Cvičení
1. - 2. KPR dítěte a dospělého za specifických okolností, ze specifických příčin a u specifických pacientů.
3. - 4. Modelové situace - traumatický pacient I.
5. - 6. Modelové situace - traumatický pacient II.
7. - 8. Modelové situace k činnosti ZZS při různých typových činnostech při společném zásahu složek IZS.
9. - 10. Konzultace. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
EUROPEAN RESUSCITATION COUNCIL. Advanced life support. Belgium: European Resuscitation Council, 2016. ISBN 9781903812303.
-
Základní:
AMERICAN COLLEGE of SURGEONS COMMITTEE on TRAUMA. Advanced Trauma Life Support Student Course Manual.. American College of Surgeons, 2012. ISBN 978-1-880696-02-6.
-
Základní:
MACGARTY, D., NOTT, D. Disaster Medicine: A Case Based Approach.. London: Springer London, 2013. ISBN 978-1-4471-5228-6.
-
Základní:
Truhlář, A. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: souhrn doporučení. Urgentní medicína - mimořádné vydání, 2015.. České Budějovice: MEDIPRAX CB, 2015.
-
Základní:
HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY: INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, 2019.
-
Základní:
Šín, Robin. Medicína katastrof. První vydání. 2017. ISBN 978-80-7492-295-4.
-
Základní:
NATIONAL ASSOCIATION OF EMERGENCY MEDICAL TECHNICIANS. PHTLS: prehospital trauma life support.. Jones & Bartlett Learning, 2014. ISBN 9781284041736.
-
Základní:
REMEŠ, R., TRNOVSKÁ, S. a kol. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 9788024745305.
-
Základní:
SPOLEČNOST URGENTNÍ MEDICÍNY a MEDICÍNY KATASTROF: České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně. 2018.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat problematiku vzniku mimořádných událostí to characterize the issue of emergencies |
vysvětlit základy krizového řízení a plánovaní na jednotlivých stupních to explain the basics of crisis management and planning at individual levels |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat postupy zvládnutí stavů bezprostředně ohrožující život v místě hromadného neštěstí a zásady třídění raněných a nemocných |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje specifika válečné medicíny, termických poranění a radiačních mimořádných událostí |
popíše postupy zdravotnické záchranné služby při společném zásahu složek IZS dle jednotlivých typových činností |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádí neodkladnou resuscitaci za specifických okolností |
ošetřuje pacienta s traumatem |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|