|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / MKS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
MKS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Medicína katastrof v souvislostech 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy spojenými s problematikou mimořádných událostí, různými příčinami mimořádných událostí a s dopady na společnost. Důraz je kladen na problematiku týkající se mimořádné události s hromadným postižením osob, z pohledu teoretické přípravy, tak i praktické. Student se bude orientovat v legislativě a postupech všech zainteresovaných složek IZS a osvojí si činnosti potřebné k řešení mimořádné události s hromadným postižením osob z pohledu zdravotnické složky.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test - pro splnění zápočtu nutno 75 % správných odpovědí
80% účast na cvičeních
|
Obsah
|
Přednášky
1. Medicína katastrof - základní pojmy, historie, definice.
2. Mimořádné události - definice, rozdělení, přírodní a antropogenní katastrofy.
3. Integrovaný záchranný systém - základní informace o struktuře.
4. Zdravotnická záchranná služba - související platná legislativa, postavení v systému poskytování zdravotní péče a v
rámci IZS I.
5. Zdravotnická záchranná služba - související platná legislativa, postavení v systému poskytování zdravotní péče a v
rámci IZS II.
6. Zdravotnické operační středisko - základní úkoly a systém fungování, základní související legislativa a její obsah.
7. Činnost zdravotnické záchranné služby na místě mimořádné události s hromadným postižením osob.
8. Zásady třídění při mimořádné události s hromadným postižením osob, třídící schémata a postupy.
9. Problematika zdravotnických transportů, transportní polohy, transportní trauma.
10. Konzultace a doplnění přednesených témat, test.
Cvičení
1. - 2. Mimořádná událost s hromadným postižením osob - rozbor činností jednotlivých složek IZS.
3. - 4. Mimořádná událost s hromadným postižením osob - přehled činností ZZS.
5. - 6. Mimořádná událost s hromadným postižením osob - nácvik.
7. - 8. Transport pacienta - nácvik práce s transportními pomůckami.
9. - 10. Konzultace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FRANĚK, O. Manuál operátora zdravotnického operačního střediska. Praha: Ondřej Franěk, 2018. ISBN 978-80-905651-2-8.
-
Základní:
Šín, Robin. Medicína katastrof. První vydání. 2017. ISBN 978-80-7492-295-4.
-
Základní:
ŠTĚTINA, J. a kol. Zdravotnictví a integrovaný záchranný systém při hromadných neštěstích a katastrofách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-4745-787.
-
Doporučená:
časopis Urgetní medicína.
-
Doporučená:
MACGARTY, D., NOTT, D. Disaster Medicine: A Case Based Approach.. London: Springer London, 2013. ISBN 978-1-4471-5228-6.
-
Doporučená:
HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY: INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM.
-
Doporučená:
Katalogový soubor typové činnosti STČ ? 08/IZS: Katalogový soubor typové činnosti složek IZS STČ 08/IZS při společném zásahu u dopravní nehody. Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, 2009.
-
Doporučená:
Katalogový soubor typové činnosti STČ ? 09/IZS: Typová činnost složek IZS při společném zásahu u mimořádné události s velkým počtem zraněných osob. 2016.
-
Doporučená:
KOLEKTIV AUTORŮ. Ochrana obyvatelstva a krizové řízení: skripta. Praha: Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2015. ISBN 78-80-86466-62-0.
-
Doporučená:
REMEŠ, R., TRNOVSKÁ, S. a kol. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 9788024745305.
-
Doporučená:
Vyhláška č. 240 ze dne 26. června 2012, kterou se provádí zákon o zdravotnické záchranné službě. 2012.
-
Doporučená:
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 328 ze dne 5. září 2001 o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému. 2001.
-
Doporučená:
Zákon č. 239 ze dne 28. června 2000 o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů. 2000.
-
Doporučená:
Zákon č. 240 ze dne 28. června 2000 o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon).
-
Doporučená:
Zákon č. 372 ze dne 6. listopadu 2011 o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách),. 2011.
-
Doporučená:
Zákon č. 374 ze dne 6. listopadu 2011 o zdravotnické záchranné službě, 2011. In: Sbírka zákonů České republiky..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
50
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje problematiku vzniku mimořádných událostí |
vysvětlí základy krizového řízení a plánovaní na jednotlivých stupních |
vysvětlí organizační strukturu zdravotnické záchranné služby a Integrovaného záchranného systému |
porovná postupy poskytování neodkladné péče v urgentní medicíně a při mimořádných událostech
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládá postupy zvládnutí stavů bezprostředně ohrožující život v místě hromadného neštěstí a zásady třídění raněných a nemocných |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|