|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / MKHN4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
MKHN4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Medicína katastrof a hromad. neštěstí 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Medicína katastrof a hromadných neštěstí 4
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KAZ/MKHN3
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou mimořádných událostí, jejich vzniku, dopadů na společnost a řešení jejich následků.
Seznámit se strukturou Integrovaného záchranného systému, systémem krizového řízení a legislativou upravující tuto problematiku, systémem krizových, poplachových, havarijních a traumatologických plánů, jejich tvorbou a využitím v praxi
Seznámit s oborem medicína hromadných neštěstí a katastrof a postupy MKHN, které se uplatňují při řešení zdravotnických následků mimořádných událostí, dále se seznámí s rozdíly v postupech v urgentní medicíně a MKHN
Seznámit s orgány krizového řízení v posloupnosti od centrálních po orgány krizového řízení zdravotnické záchranné služby a ostatních zdravotnických zařízení
Seznámit s činností zdravotnické záchranné služby při mimořádných událostech, s úkoly krizového managementu, zdravotnického operačního střediska a výjezdových skupin při mimořádné události, s organizací činnosti v místě mimořádné události, se zdravotnickým tříděním zasažených osob
Seznámit s problematikou válečné medicíny, biologického a chemického terorismu, problematikou otrav
Seznámit se stavy bezprostředně ohrožující život a jejich zvládání za mimořádných událostí
Seznámit s průběhem vybraných mimořádných událostí ve světě a v ČR, jejich řešením a následnou analýzou činnosti záchranných složek
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účasti ve výuce,90% docházka, zkouška
|
Obsah
|
Přednášky:
Neodkladná resuscitace, srovnání s UM
Kraniocerebrální poranění, traumata hrudníku, traumata břicha, traumata pánve a končetin, srovnání s UM
Polytrauma, popáleninové trauma, traumata způsobená fyzikálnímu vlivy
Střelná a střepinová poranění, crush a blast syndrom
Válečná medicína
Cvičení:
Rozbor konkrétních závažných MU ve světě a v ČR
Neodkladná resuscitace ? nácvik na modelech
Třídění nemocných a raněných ? praktický nácvik, modelové situace
Nácvik postupů u stavů ohrožujících život se zaměřením na hromadný výskyt raněných
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Prymula, R. a kol. Biologický a chemický terorismus. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0288-6.
-
Doporučená:
časopis Resque Report.
-
Doporučená:
časopis Urgentní medicína.
-
Doporučená:
Hlaváčková, D., Štorek, J., Fišer, V. Krizová připravenost zdravotnictví. Brno:NCO NZO, 2007. ISBN 978-80-7013-452-8.
-
Doporučená:
Procházková, D., Říha, J. Krizové řízení.
-
Doporučená:
Štětina, J. a kol. Medicína katastrof a hromadných neštěstí.
-
Doporučená:
Pokorný, J. a kol. Urgentní medicína.
-
Doporučená:
Patočka, J. a kol. Vojenská toxikologie. 2004.
-
Doporučená:
Vyhláška 434/1992 Sb. o Zdravotnické záchranné službě.
-
Doporučená:
Zákon 239/2000 Sb. o Integrovaném systému.
-
Doporučená:
Zákon 240/2000 Sb. o Krizovém řízení.
-
Doporučená:
Zákon 241/2000 Sb. o Hospodářských opatřeních pro krizové stavy.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
60
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v problematice vzniku mimořádných událostí |
znát základy krizového řízení a plánovaní na jednotlivých stupních |
znát organizační strukturu zdravotnické záchranné služby a Integrovaného záchranného systému |
orientovat se v činnosti zdravotnické záchranné služby při mimořádných událostech |
znát postupy zvládnutí stavů bezprostředně ohrožující život v místě hromadného neštěstí |
ovládat zásady třídění raněných a nemocných |
porovnat postupy poskytování neodkladné péče v urgentní medicíně a při mimořádných událostech |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
|
|
|
|