|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / KBCH1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
KBCH1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Klinická biochemie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/PKL3
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět studenty seznamuje s využitím biochemie v diagnostice a monitorování chorobných stavů. Výuka probíhá v laboratořích a seminární místnosti Ústavu klinické biochemie a hematologie Fakultní nemocnice Plzeň.
|
Požadavky na studenta
|
Odevzdání protokolů
Zápočtový test
|
Obsah
|
Přednášky
1. Klinická biochemie a její postavení mezi laboratorními obory. Organizace služeb klinické biochemie v ČR.
2. - 3. Preanalytické vlivy na výsledky laboratorního vyšetření.
4. - 6. Analytické vlastnosti laboratorní metody. Přesnost, pravdivost, analytická senzitivita a specifičnost. Kontrola kvality laboratorního vyšetření. Vlastnosti laboratorní metody z hlediska klinického. Diagnostická senzitivita (citlivost) a specifičnost, vztah mezi diagnostickou senzitivitou a specifičností, některé další ukazatele klinického hodnocení laboratorního testu. Referenční hodnoty laboratorních vyšetření. Definice, základní pojmy, způsoby určení referenčního rozmezí, způsob srovnání naměřené hodnoty s referenčními hodnotami.
7. - 9. Vnitřní prostředí. Metabolismus vody, sodíku, draslíku a chloridů. Osmolalita. Metabolismus vápníku, hořčíku a fosforu. Acidobazická rovnováha a její poruchy, krevní plyny.
10. - 11. Základní funkce ledvin a jejich poruchy, glomerulární filtrace, tubulární funkce. Nebílkovinné dusíkaté látky - močovina, kreatinin, kyselina močová, amoniak, aminokyseliny. Náhrada funkce ledvin a úloha laboratoře při ní.
12. Bílkoviny krevní plazmy. Význam plazmatických bílkovin, jednotlivé bílkoviny krevní plazmy. Imunochemické metody: základní pojmy, reakce v gelech, imunoturbidimetrie a -nefelometrie, metody užívající značku.
13. Kardiovaskulární aparát. Rizikové faktory rozvoje aterosklerózy. Laboratorní diagnostika infarktu myokardu a selhání srdce.
Laboratorní cvičení
1. - 2. Základní výpočty v klinické laboratoři. Koncentrace roztoků, pH, pufry.
3. - 4. Kvalitativní i kvantitativní vyšetření moči.
5. - 6. Poruchy metabolismu glukózy, diabetes mellitus.
7. - 8. Minerály a osmolalita v séru a v moči, stopové prvky.
9. - 10. Bílkoviny v séru.
11. - 12. Lipidy a lipoproteiny v séru, poruchy metabolismu lipidů, ateroskleróza a její komplikace.
13. Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MUDr. Roman Cibulka, Ph.D., MBA ,
-
Přednášející:
MUDr. Pavel Brož, Ph.D. (50%),
MUDr. Roman Cibulka, Ph.D., MBA (50%),
-
Cvičící:
Ing. Kateřina Bršlicová (50%),
RNDr. Pavel Prokop, DiS. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
DASTYCH, Milan, BREINEK, Petr a kol. Klinická biochemie: bakalářský obor Zdravotní laborant. 3. vydání, 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-7788-1.
-
Základní:
CIBULKA, Roman. Kontrola kvality laboratorního vyšetření..
-
Základní:
CIBULKA, Roman. Laboratorní diagnostika infarktu myokardu..
-
Základní:
RACEK, Jaroslav. Preanalytické vlivy na laboratorní vyšetření..
-
Základní:
RACEK, Jaroslav. Referenční hodnoty..
-
Základní:
CIBULKA, Roman. Rizikové faktory aterosklerózy..
-
Základní:
RACEK, Jaroslav. Vyšetření moči..
-
Doporučená:
RACEK, Jaroslav, RAJDL, Daniel et al. Klinická biochemie. Třetí, přepracované a rozšířené vydání.. Praha : Galén, 2021. ISBN 978-80-7492-545-0.
-
Doporučená:
ZIMA, Tomáš. Laboratorní diagnostika. Třetí, doplněné a přepracované vydání.. Praha: Galén, 2013. ISBN 978-80-7492-062-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
91
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat obecné principy metabolismu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
stavět na znalostech z biochemie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
prokazuje široké znalosti o změnách chemického složení organismu využitelných ke stanovení diagnózy, prognózy a sledování průběhu onemocnění |
vysvětlí význam referenčních hodnot a rozhodovacích limitů, význam analytických i klinických vlastností laboratorních metod a jejich využití v laboratorní medicíně |
definuje rozdíl mezi referenčními hodnotami laboratorních testů a rozhodovacími limity |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
odlišuje mezi diagnostickou senzitivitou a specifičností |
srovnává naměřené hodnoty s hodnotami referenčními |
provádí základní výpočty v klinické laboratoři (pH, pufry, koncentrace roztoků) |
provádí kvalitativní a kvantitativní vyšetření moči a vyšetření sérologická |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|