|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / IP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
IP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Individuální odborná praxe 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
80
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
51 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KAZ/OSP a KAZ/URME1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/IP2, KAZ/ODP2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se seznámí se strukturou poskytování zdravotní péče na odděleních poskytující neodkladnou péči. Odbornou praxí si prohloubí schopnost vyhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení aktuálních potřeb osob se závažným postižením zdraví. Naučí se řešit jednotlivé akutní stavy na jednotlivých pracovištích, která poskytují akutní lůžkovou péči intenzivní včetně jednotek intenzivní péče. Odborná praxe probíhá pod dohledem odborníka z praxe - mentora - všeobecné sestry se specializací v anestezii, resuscitaci a intenzivní péči.
|
Požadavky na studenta
|
100% docházka na odborné praxi
hodnocení mentorem
hodnocení deníku odborné praxe
|
Obsah
|
Obsahová náplň praxe
- Hygienická péče pacienta a úprava lůžka v NNP.
- Polohování pacienta v NNP.
- Komunikace s pacientem v NNP.
- Sledování fyziologických funkcí v NNP.
- Skórovací systémy v NNP.
- Sterilní stolek a asistence při invazivních výkonech.
- Péče o invazivní vstupy
- Péče o pacienta s drenáží.
- Odběr biologického materiálu ze zajištěných vstupů.
- Parenterální podávání léků.
- Infuzní terapie.
- Transfuze.
- Výživa pacientů v NNP.
- Vyprazdňování pacienta v NNP.
- Vedení ošetřovatelské dokumentace NNP.
- Péče o pacienta se zajištěnými dýchacími cestami a oxygenoterapie.
- Péče o umírajícího, péče o zemřelého v NNP.
- Sterilizace a dezinfekce, bariérový systém ošetřování v NNP.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-247-2747-9.
-
Základní:
VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře II.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2099-4.
-
Základní:
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I : obecná část. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
Základní:
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II : speciální část. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
Základní:
Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Otradovcová, Iva; Kubátová, Lucie. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III : speciální část. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
Základní:
TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. přeprac.. Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
Základní:
TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd.. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
Základní:
DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRÁBELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů pro zdravotnické záchranáře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0717-9.
-
Doporučená:
Nejedlá, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. 2., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4449-0.
-
Doporučená:
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života.. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
Doporučená:
WORKMAN, B. A., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester.. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
-
Doporučená:
Plevová, Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
-
Doporučená:
JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v chirurgii pro bakalářské a magisterské studium.. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
-
Doporučená:
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha:Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
80
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provádět jednotlivé druhy ošetřovatelských postupů včetně intenzivní péče |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
nejsou definovány |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádí hygienickou péči o pacienta v NNP |
provádí ranní toaletu pacienta na lůžku, celkovou koupel pacienta na lůžku, mytí vlasů, hygienickou péči o znečištěného pacienta |
pečuje o endotracheální rourku a tracheostomickou kanylu |
provádí odsávání otevřeným a uzavřeným způsobem z dolních dýchacích cest |
pečuje o pacienta na ventilátoru se znalostí jednotlivých částí dýchacího okruhu |
dodržuje bariérový systém ošetřovatelské péče v NNP |
zvládá základní funkce monitoru TK, TT, pulz, dech, SpO2 a EKG a dokáže tyto funkce monitorovat |
hodnotí rizika vzniku dekubitů a stupeň dekubitu |
polohuje pacienta v NNP |
dokáže použít základní skórovací systémy v NNP |
vyzná se v lékařské a ošetřovatelské dokumentaci používané v NNP |
asistuje při převazu operačních ran a péči o invazivní vstupy |
připravuje sterilní stolek pro kanylaci CŽK a zvládá asistenci při výkonu |
provádí odběr venózní a arteriální krve ze zajištěného vstupu |
připravuje infuzní roztoky a zvládá aplikaci pomocí lineárních dávkovačů a infuzních pump |
zavádí a pečuje o nazogastrickou sondu |
ovládá péči o stomii |
odebírá moč u pacienta bez PMK i s PMK |
provádí odběr sputa u pacienta se zajištěnými dýchacími cestami |
odebírá stolici |
ovládá přípravu a aplikaci injekčních léků s.c., i.m., i.v. |
zvládá přípravu a aplikaci inzulinu |
ovládá administrativní zajištění, přípravu a monitoraci pacienta při podání transfuzní jednotky |
dovede provést katetrizaci močového měchýře u ženy a zvládne asistenci při katetrizaci močového měchýře u muže |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|