|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / GR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
GR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Geriatrie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje posluchače se změnami v organismu ve vyšším věku. Důležitou součástí předmětu je získání informací o různých technikách (bazální stimulace, canisterapie) využitelných v ošetřovatelství o geriatrické pacienty jak v rámci nemocniční, tak i přednemocniční neodkladné péče. Předmět klade důraz na odlišnou symptomatologii onemocnění ve vyšším věku a etický přístup. Studenti jsou zároveň obeznámeni se sociální problematikou, která závažným způsobem ovlivňuje zdravotní stav této generace.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast při výuce
vypracování a prezentace seminární práce na dané téma
ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Obecný úvod - definice gerontologie, geriatrie, stáří, stárnutí, proces stárnutí, rozdělení věku.
2. Charakteristika seniorské populace, zásady zdravého stárnutí.
3. Tělesné projevy stárnutí, psychické projevy stárnutí, adaptace, biologický a psychický věk.
4. Patofyziologické změny ve stáří, rizika geriatrického pacienta, geriatrické syndromy.
5. Specifické rysy chorob a zvláštnosti klinického obrazu ve stáří, polymorbidita. Farmakoterapie ve stáří.
6. Zásady komunikace s geriatrickým pacientem.
7. Zdravotní a sociální služby pro seniory v ČR.
8. Systém paliativní péče o seniory v ČR.
9. Strategie péče o pacienta Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou.
10. Strategie péče o pacienta s artrózou a revmatoidní artritidou.
Cvičení
1. Úvod do předmětu. Zadání seminárních prací. Specifika ošetřovatelské péče v geriatrii.
2. Exkurze Hospic sv. Lazara v Plzni.
3. Ošetřovatelská péče o seniora v prostředí neodkladné péče.
4. Exkurze Senior residence terasy.
5. Umírání a smrt, paliativní péče o seniory.
6. Prezentace seminárních prací studentů.
7. Prezentace seminárních prací studentů.
8. Prezentace seminárních prací studentů.
9. Prezentace seminárních prací studentů.
10. Zhodnocení předmětu, udělení zápočtu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Schuler, Matthias; Oster, Peter. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4.
-
Základní:
Kalvach, Zdeněk. Křehký pacient a primární péče. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4026-3.
-
Základní:
Hudáková, Anna; Majerníková, Ľudmila. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4772-9.
-
Základní:
KALÁBOVÁ, Martina. Rady ošetřovatelské. Praha: Diakonie ČCE, 2013. ISBN 978-80-904711-4-6.
-
Základní:
Jarošová, Darja. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.
-
Základní:
HOLMEROVÁ Iva, JURAŠKOVÁ, Božena a Květuše ZIKMUNDOVÁ. Vybrané kapitoly z gerontologie. 2., dopl. Praha: Česká alzheimerovská společnost, 2003. ISBN 80-86541-12-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
3
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
4
|
Celkem
|
87
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezí základní aspekty ošetřovatelství v ošetřovatelské péči o seniory |
charakterizuje zvláštnosti klinického obrazu a průběhu chorob ve stáří |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikuje příznaky signalizující onemocnění |
zhodnotí a odliší akutní stav pacienta od chronických příznaků |
používá holistický přístup při ošetřování geriatrických pacientů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|