|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / BFYFN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
BFYFN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biofyzika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Biofyziky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
107 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/BFYFN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se vznikem a základními vlastnostmi živé látky a podmínkami její existence. Poznat základní skladbu látek živého organizmu. Pochopit základní životní funkce popisem fyzikálních dějů a zákonitostí a seznámit se s fyzikálními principy v aplikaci na obecnou zdravovědu. Seznámit se s vybranými diagnostickými a indikativními procesy obecné zdravovědy popisem fyzikálních metod.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách. Splnění písemného zápočtového testu na 80%.
|
Obsah
|
1. Vznik elektromagnetického pole a hmotných částí.
2. Biogenní prvky. Biologické membrány. Buňka a její složení.
3. Energie. Formy energií.
4. Fyzika zvukových polí.
5. Doprava elektronů látkami.
6. Optické pásmo. Lasery. Vlastnosti laserových polí.
7. Biomechanika člověka.
8. Korpuskulární a Elmg. záření. Korpuskulární elementární částice. Vlnové elementární pole.
9. Aplikace ionizujícího záření ve zdravotnictví. Dozimetrie ionizačního záření.
10. Síla. Časově proměnné mechanické působení přímočaré a zakřivené. Sedimentace krve.
11. Tlakové projevy v látce a v tekutině. Rovnice proudových polí.
12. Teplo. Teplota.
13. Optika lidského oka.
14. Elektrický stejnosměrný a střídavý proud.
15. Pevnost.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=80
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
ROSINA, Jozef, KOLÁŘOVÁ, Hana a STANEK, Jiří. Biofyzika pro studenty zdravotnických oborů. Praha, Grada, 2006. ISBN 80-247-1383-7.
-
Doporučená:
HRAZDIRA, Ivo aj. Biofyzika, 2. přeprac. vydání. Praha, Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0046-6.
-
Doporučená:
CAMPBELL, Neil A. a REECE, Jane B. Biologie.. Vyd. 1. Brno: Computer Press,, 2006. ISBN 80-251-1178-4.
-
Doporučená:
KŘEN, Jiří, JANÍČEK, Přemysl a ROSENBERG, Josef. Biomechanika. 2. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-792-0.
-
Doporučená:
Navrátil, Leoš,; Rosina, Jozef. Medicínská biofyzika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1152-4.
-
Doporučená:
Alberts, Bruce. Molecular biology of the cell. 5th ed. New York : Garland Science, 2008. ISBN 978-0-8153-4106-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
15
|
Celkem
|
25
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student/ka umí objasnit procesy vzniku, šíření, odrazu a interference mechanického vlnění |
objasnit souvislost mezi vlastnostmi látek různých skupenství a jejich vnitřní strukturou |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
student/ka umí aplikovat poznatky o mechanismech vedení elektrického proudu v kovech, polovodičích, kapalinách a plynech při analýze chování těles z těchto látek v elektrických obvodech |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat procesy základních fyzikálních dějů a zákonitostí, které umožňují popis, vysvětlení a pochopení biologických procesů v člověku |
popsat procesy základních fyzikálních dějů a zákonitostí, které umožňují popis, vysvětlení a pochopení biologických procesů v člověku |
charakterizovat funkce diagnostických a terapeutických přístrojů a zařízení užívaných v moderních zdravotnických zařízeních a fyzikální a částečně chemické procesy, které probíhají ve fyziologickém, případně patologickém lidském organizmu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
obsluhovat standardní i moderní diagnostické a terapeutické přístroje a zařízení ve zdravotnických zařízeních různého zaměření |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|