|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / ARIP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
ARIP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Anestez., resuscitace a intenz. péče 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Anesteziologie, resuscitace a intenzivní péče 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
25 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/ODP5
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Anesteziologie, resuscitace a intenzivní péče je seznámit studenty se specifickou činností v anesteziologii, resuscitační a intenzivní péči, tak aby získali vědomosti z oboru v takovém rozsahu, aby byli schopni poskytovat anesteziologickou, intenzivní i resuscitační péči.
|
Požadavky na studenta
|
90 % docházka na cvičení
aktivní přístup při cvičeních i přednáškách
prokazatelná znalost základní literatury k oboru
zápočtový test
|
Obsah
|
Přednášky
1. Intenzivní a resuscitační péče, vymezení pojmů, koncepce specializované intenzivní péče, pracoviště a organizace.
2. SIRS, MODS. Sepse a život ohrožující infekce. Péče o pacienta v septickém stavu. Zásady antibiotické léčby.
3. Šok a jeho formy, patofyziologie, symptomatologie a terapeutické možnosti v intenzivní péči.
4. Respirační insuficience - léčebné možnosti. ARDS. Speciální monitorace respiračního traktu a UPV.
5. Akutní kardiovaskulární onemocnění, vyšetřovací metody srdce a krevního oběhu, péče o kriticky nemocné v
kardiologii. Akutní koronární syndrom v intenzivní péči.
6. Akutní stavy v kardiologii I: kardiogenní šok, edém plic, embolie plicnice.
7. Akutní stavy v kardiologii II: hemodynamicky významné arytmie, hypertenzní krize.
8. Specifika péče o pacienta s poruchami hemokoagulace - DIC.
9. Akutní stavy v gastroenterologii: akutní krvácení do GIT, akutní pankreatitis. Patofyziologie trávicí soustavy, reakce
GIT na kritické ohrožení organismu, zvláštnosti péče o tyto pacienty.
10. Komplexní péče o pacienta s akutním poškozením ledvin. Akutní tubulární nekróza. Patofyziologie vylučovací
soustavy, selhávání funkce ledvin s dopadem na kritický stav organismu.
Cvičení
1. Transplantační medicína, smrt mozku. Péče o dárce orgánů.
2. Etické otázky resuscitační péče.
3. Specifika péče o pacienta v apalickém kómatu v IP. Bazální stimulace.
4. Základy umělé plicní ventilace Neinvazivní plicní ventilace. Použití pronační polohy a dalších "rescue" postupů.
5. Náhradní i.v. roztoky. Péče o pac. v hypovolemickém šoku.
6. Transfuzní přípravky a krevní deriváty. Příprava transfuzí. Zásady účelné hemoterapie.
7. Komplexní péče o pacienta v intenzivní péči, invazivní a neinvazivní monitorace v intenzivní péči. Přístrojová
technika v intenzivní péči.
8. Hemodynamické monitorování v IP.
9. Specifika péče o pacienta intoxikovaného houbami v IP. Fulminantní jaterní selhání.
10. Intermitentní a kontinuální eliminační techniky v IP (CVVH, CVVHD, CVVHDF, plazmaferéza, hemoperfúze) -
principy, antikoagulace, monitorace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bulíková, Táňa. EKG pro záchranáře nekardiology. 1. vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5307-2.
-
Základní:
Knor, Jiří; Málek, Jiří. Farmakoterapie urgentních stavů. 2. doplněné a rozšířené vydání. 2016. ISBN 978-80-7345-514-9.
-
Základní:
ŠEVČÍK, P. a kol. Intenzivní medicína.. Praha : Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-066-0.
-
Základní:
Zadák, Zdeněk; Havel, Eduard. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. 2., doplněné a přepracované vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0282-2.
-
Základní:
Handl, Zdeněk. Monitorování pacientů v anesteziologii, resuscitaci a intezivní péči - vybrané kapitoly. Vyd. 4., dopl. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004. ISBN 80-7013-408-9.
-
Základní:
MÁLEK, J. a kol. Praktická anesteziologie. Praha : Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5632-5.
-
Základní:
ŠEBLOVÁ, J., KNOR, J. a kol. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
-
Základní:
Bartůněk, Petr,; Jurásková, Dana,; Heczková, Jana,; Nalos, Daniel. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. 2016. ISBN 978-80-247-4343-1.
-
Základní:
ADAMUS, Milan. Základy anesteziologie, intenzivní medicíny a léčby bolesti. Olomouc: UP Olomouc, 2010. 342 s. ISBN-13: 978-80-244-2425-5..
-
Doporučená:
ŠEVELA, Kamil, Ševčík, Pavel a kol. Akutní intoxikace a léková poškození v intenzivní medicíně. 2. vydání. Grada Publishing, a.s. 2011.. ISBN 978-80-247-3146-9.
-
Doporučená:
FREI, Jiří et al. Akutní stavy pro nelékaře. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2016. ISBN 978-80-261-0498-8.
-
Doporučená:
Friedlová, Karolína. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
-
Doporučená:
Kolář, J. et al. Kardiologie pro sestry intezivní péče. Praha: Galén, 2009. ISBN 80-7262-604-5.
-
Doporučená:
SLOUKA, David, HOLOUBKOVÁ, Jana, FREI, Jiří. Obstrukční syndrom spánkové apnoe. Plzeň: Euroverlag s.r.o., 2016. ISBN 978-80-7177-953-7.
-
Doporučená:
Kapounová, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1830-9.
-
Doporučená:
Schück, Otto. Poruchy metabolizmu vody a elektrolytů : s klinickými případy. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3689-1.
-
Doporučená:
BYDŽOVSKÝ, J. Tabulky pro medicínu prvního kontaktu.. Praha: Triton, 2010. ISBN 80-7387-351-6.
-
Doporučená:
Zadák, Zdeněk. Výživa v intenzivní péči. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2844-5.
-
Doporučená:
Kasal, Eduard. Základy anesteziologie, resuscitace, neodkladné medicíny a intenzivní péče pro lékařské fakulty. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0556-2.
-
Doporučená:
DOSTÁL, P. a kol. Základy umělé plicní ventilace.. Praha: Maxdorf, 2018. ISBN 978-80-7345-562-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Celkem
|
70
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit patofyziologii možných akutních stavů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komplexně pečovat o pacienta s akutním interním onemocněním |
správně odhadnout závažnost akutního stavu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše invazivní a neinvazivní monitoraci v intenzivní péči |
vyjmenuje farmaka používaná v intenzivní medicíně |
definuje etické problémy intenzivní péče |
charakterizuje komplexní péči o pacienta zařazeného do transplantačního programu, diagnostiku smrti mozku a péči o kadavera |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umí používat léky aplikované v itenzivní medicíně |
pracuje s monitorovací technikou používanou v intenzivní péči |
provádí toaletu pacienta v prostředí intenzivní péče |
provádí přípravu transfuzí v prostředí odborné učebny |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|