|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAU / FOTO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAU
/
FOTO1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fotografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 50
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
167 / -
|
0 / -
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/FOTO1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta teoretickými znalostmi, nezbytnými pro práci s fotografickým přístrojem a pro praktickou fotografickou tvorbu.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na získání zápočtu: - úspěšné splnění semestrální práce (samostatného projektu) spočívající ve vytvoření minimálně 6 ks digitálních fotografií s tematikou zaměřenou na:
1. stylizovaný autoportrét autora - studenta předmětu UUD/FOTO1 - min. 2 snímky
2. soubor fotografií události zahrnující snímek celkové situace, snímek portrétního charakteru, snímek detailu a volný snímek soubor obsahově doplňující - min. 4 snímky.
Požadavky na absolvování zkoušky: - předchozí úspěšné získání zápočtu - splnění didaktického testu s tematikou principu, technologie a tvorby fotografie na 65%.
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu. Základní pojmy digitální fotografie ? obrazové formáty a jejich použití, základní nastavení; základní zpracování, úpravy ukládání, prezentace, transport; výstupy, archivace. Zadání úkolů.
2. Digitální fotoaparáty; princip, rozdělení, konstrukce, části, funkce; režimy. Přirozené a umělé osvětlení, paměťové karty, konektory, čtečky karet. Ovládání konkrétního přístroje. Příklady.
3. Klasická analogová fotografie. Princip camery obscury. Fenomén latentního obrazu. Analogové fotopřístroje; druhy, konstrukce a funkce jednotlivých částí.
4. Klasická fotografie. Negativní a pozitivní proces. Druhy materiálů. Postup, zpracování, archivace, prezentace, výstupy. Přeměna latentního obrazu ve skutečný - fyzikálně-chemický proces; praktická ukázka.
5. Pojem stavba a skladba fotografického obrazu. Struktura fotografického záběru, etapy technické realizace fotografie klasickými a digitálními systémy. Expoziční strategie fotografování zvoleného motivu. Světelná specifikace fotografované scény.
6. Exponometrie - základní pojmy: doba osvitu, clona a clonové číslo, citlivost senzoru a filmu, význam a použití expoziční hodnoty. Kompenzace přepočet expozice, příklady.
7. Metody měření expozice - externí, interní. Způsoby měření odraženého a dopadajícího světla. Výhody, využití. TTL měření; druhy, způsoby, použití.
Integrální, bodové a zonální měření.
8. Fotografická optika; zobrazení čočkami. Fotografické objektivy; druhy, základní vlastnosti. Podmínky zobrazení. Ostrost fotografického obrazu. Pojem hloubka ostrosti, hyperfokální vzdálenost. Způsoby ostření objektivu. Stabilizátory obrazu.
9. Barevná skladba ve fotografii a její funkce. Práce se světlem, druhy a význam osvětlení. Základní zásady světelné konstrukce v ateliéru, práce se světlem u barevné a černobílé fotografie.
10. Základní fotografické žánry; specifika, postupy, technické vybavení, zpracování. Speciální fotografické techniky; zařízení, pomůcky; uplatnění.
11. Technika a strategie snímání různých fotografických žánrů - krajina, zátiší, architektura, portrét, reportáž, dokument, inscenovaná fotografie, makrofotografie.
12. Vznik a vývoj fotografie. Historie a vznik fotografických žánrů a směrů. Fotografie v kontextu vývoje výtvarného umění. Společenský a kulturní význam fotografie.
13. Osobnosti světové, československé a české fotografie. Významní představitelé žánrů, směrů a skupin.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mrázková, Daniela. Příběh fotografie : Vyprávění o historii světové fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů významných osobností a mezních vývojových okamžiků. Praha : MF, 1985.
-
Doporučená:
Ateliér : čtrnáctideník současného výtvarného umění : fortnightly journal of contemporary art.
-
Doporučená:
Mrázková, Daniela; Remeš, Vladimír. Cesty československé fotografie : Vyprávění o historii čs. fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů vybraných osobností a mezních vývojových okamžiků. Praha : MF, 1989. ISBN 80-204-0015-X.
-
Doporučená:
Sawyer, Ben; Aitken, Peter G.,; Pronk, Ron. Digitální fotografie. Praha : Computer Press, 1999. ISBN 80-7226-185-1.
-
Doporučená:
Novák, Jan. Digitální fotografie a video v praxi. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-9071-8.
-
Doporučená:
Fotografie magazín : měsíčník pro klasickou a digitální fotografii. Praha : Časopisy pro volný čas, 1994.
-
Doporučená:
Fotovideo. Praha : ATEMI, 1999.
-
Doporučená:
J.Šmok. Teorie skladby fotografického obrazu. skripta ITF FPF SU, Opava, 1998.
-
Doporučená:
Tvůrčí fotografie : praktická ilustrovaná příručka. Praha : Slovart, 1997. ISBN 80-7209-029-1.
-
Doporučená:
Hedgecoe J. Velká kniha fotografie. Praha, Svojtka a Vašut, 1996.
-
Doporučená:
www.fotoaparat.cz
(www stránky)
-
Doporučená:
www.fotografovani.cz
-
Doporučená:
www.fotoroman.cz
(www stránky)
-
Doporučená:
www.idif.cz
(www stránky)
-
Doporučená:
www.paladix.cz
(www stránky)
-
Doporučená:
www.photorevue.com
(Doporučené www stránky)
-
Doporučená:
Neff O., Březina J., Podhajský P. Zpracování digitální fotografie. IDF, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
znát základní způsoby využití fotografie a jejích forem, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat základní pravidla různých typů kompozic,
vypracovat rešerši k zadanému tématu,
projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat způsob práce s analogovým a digitálním fotografickým přístrojem, charakterizovat rozdíly mezi oběma technologiemi,
vysvětlit specifika práce ve fotoateliéru,
popsat základy exponometrie a metody měření expozice, vyjmenovat druhy a odlišnosti objektivů,
popsat práci s různými druhy světla, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pracovat s analogovou a digitální technologií a využívat rozdílů mezi oběma technologiemi,
aplikovat princip stavby, skladby a kompozice fotografického obrazu,
pracovat s různými druhy světla, rozlišit a porovnat možnosti práce se světlem ve fotografii
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|