|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / VPA3D
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
VPA3D
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané problémy současné archeologie 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Vybrané problémy současné archeologie 3 Dálkový průzkum v archeologii
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro doktorské studium na FF a jeho cílem je seznámení s možnostmi, které archeologii nabízejí data dálkového průzkumu (letecká prospekce/fotografie, fotogrammetrické letecké snímky, satelitní a lidarová data) a s jejich aplikací při řešení teoreticky zaměřených výzkumů (sídelní struktura v pravěku/středověku, dějiny osídlení a jeho formy, vývoj pravěkých ohrazení a jejich formální proměny atd.) a otázek spjatých s evidencí, ochranou a dokumentací archeologického, architektonického a urbanistického dědictví. Výrazný zřetel bude brán na nejnovější trendy v oblasti aplikací technologicky vyspělých metod dálkového průzkumu (analýzy multi/hyper-spektrálních snímků, LIDAR, termovize, využití dronů aj.), které dnes výrazně profilují dálkový průzkum v archeologických projektech.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí látky v rozsahu přednášky, problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant při zahájení výuky. Individuální projekt.
|
Obsah
|
Tematické okruhy:
1. Soudobé trendy v oblasti archeologického dálkového průzkumu: úvod.
2. Významné mezinárodní projekty posledního desetiletí.
3. Přehled nejvýznamnějších výsledků dálkového archeologického průzkumu v jednotlivých evropských zemích (ČR, Slovensko, Německo, Polsko, Rakousko, Itálie, Velká Británie).
4. Nejnovější metody dálkového průzkumu a jejich využití v archeologii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Martin Gojda, CSc., DSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Martin Gojda, CSc., DSc. (100%),
Mgr. Lenka Starková, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Ladislav Šmejda, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Martin Gojda, CSc., DSc. (100%),
Mgr. Lenka Starková, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Ladislav Šmejda, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Gojda, Martin. Archeologie a dálkový průzkum : historie, metody, prameny = Archaeology and remote sensing : history, methods, data. 2017. ISBN 978-80-200-2644-6.
-
Základní:
Gojda, Martin. Archeologie krajiny pod Řípem = Archaeology in the landscape around the hill of Říp. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7043-988-3.
-
Základní:
Stichelbaut, B., Bourgeois, J., Saunders, N., Chielens, P. (eds). Images of Conflict: Military Aerial Photography and Archaeology. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2009. ISBN 978-1-4438-0171-3.
-
Základní:
D. Cowley (ed.). Remote Sensing for Archaeological management. Budapest, 2011.
-
Doporučená:
Doneus, M. Die hinterlassene Landschaft. Prospektion und Interpretation in der Landschaftsarchäologie. Mitteilungen der Prähistorischen Kommission, Band 78.. Wien: Verlag der Ősterreichischen Akademie der Wissentschaften., 2013. ISBN 978-3-7001-7197-3.
-
Doporučená:
Comer, D. C., Harrower, M. J. (eds.). Mapping Archaeological Landscapes from Space. New York: Springer, 2013. ISBN 978-1-4614-6074-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
44
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Studenti jsou obeznámeni s archeologickou teorií a metodologií na úrovni magisterského studia archeologie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Studenti rozumí odbornému textu v českém a anglickém jazyce, jsou schopni interpretovat a kriticky posoudit jeho obsah.
Studenti umí využívat elektronické informační zdroje.
Studenti jsou schopni systematické samostatné práce.
Studenti jsou schopni formálně prezentovat výzkumy a vést odborné debaty.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti jsou obeznámeni s metodami dálkového průzkumu (letecká prospekce, fotogrammetrické letecké snímky, satelitní a lidarová data) a orientují se v oblasti jejich aplikace v archeologii. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Studenti jsou schopni interpretovat data získaná dálkovým průzkumem a využít tato data při ochraně a dokumentaci archeologického, architektonického a urbanistického dědictví.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|