|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / UAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
UAS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do archeologie stepi
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do archeologie stepních oblastí Evropy a Asie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vytvoření přehledu faktorů (přírodní prostředí a změny klimatu), které vedly k vytvoření pasteveckého a kočovného modelu kultury v pravěku a středověku. V úvodních přednáškách budou studentům představeny aspekty materiální a duchovní kultury nomádů. V rámci dalších přednášek bude nastíněna změna situace v Evropě v pravěku (pozdní eneolit, dobra bronzová, doba železná, doba římská) a středověku.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost přednášené problematiky, seminární práce, kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
1. Přírodní prostředí a změny klimatu v konce eneolitu. První pastevecké kultury v střední Evropě
2. Hmotná kultura pastevců a nomádů v době bronzové
3. Duchovní kultura pastevců a nomádů v době bronzové
4. Metalurgie železa v Evropě a migrace nomádů z Asie
5. Migrace Sarmatů.
6. Počátky stěhování národu v Evropě.
7. Příchod Avarů do Evropy
8. Poklady jako obraz kulturní situace z 7. a 8. století ve stepní zóně
9. Step a lesostep v 8. a 10. století.
10. Migrace tureckých kmenů.
11. Kumáni
12. Kočovníci v psaných pramenech a archeologii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čermáková, Eva. Krajinami cizích časů : vnímání prostoru a času usazenými a nomádskými kulturami. 1. vyd. Praha : Dokořán, 2012. ISBN 978-80-7363-388-2.
-
Doporučená:
Harmatta, János. History of civilizations of Central Asia. Vol. II, Development of sedentary and nomadic civilizations: 700 B.C. to A.D. 250. Paris : Unesco, 1994. ISBN 92-3-102846-4.
-
Doporučená:
L'or des Amazones : peuples nomades entre Asie et Europe, VIe si?cle av. J.-C.-IVe si?cle apr. J.-C. : M usée Cernuschi, Musée des arts de l'Asie de la ville de Paris, 16 mars-15 juillet 2001.. Paris ; Paris-Musées, 2001. ISBN 2-87900-538-8.
-
Doporučená:
Spradley, James P. You owe yourself a drunk : an ethnography of urban nomads. Long Grove : Waveland Press, 2000. ISBN 978-1-57766-085-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
32
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivá období pravěku, středověku a novověku |
Shrnout význam archeologie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne obecný nomádský kulturní model kočovnických společností v období od 4. - 13. století ve střední Evropě, Černomoří, Kavkazu, Karpatské kotlině a na Sibiři |
Shrne etnogenezi, obrys kultury, pohřební obřady, materiální a duchovní kulturu ve sledovaných oblastech ve světle archeologických pramenů |
Nastíní projevy umění těchto společností |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen identifikovat základní rysy hmotné náplně jednotlivých kultur ve sledovaných oblastech vyplývající z odlišné sídelní strategie oproti zemědělským kulturám |
Je schopen uvést do souvislosti importy |
Je schopen srovnání artefaktů východní a západní oblasti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|