|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / UAM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
UAM2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do archeologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ne
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs je věnován úvodu do archeologie středověku. V první části seznamuje studenty s vymezením archeologie středověku, se základními paradigmaty a metodami oboru. V další části je pak kurs zaměřen na základní otázky týkající se hmotné kultury, architektury, sídelních struktur a pohřebních areálů z hlediska archeologie. Pozornost bude věnována také sídelním strategiím sledovaného období.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška. Znalost přednášené problematiky, datování vybraného archeologického materiálu.
|
Obsah
|
Hlavní tématické celky jsou následující: archeologie pohřbívání raného a vrcholného středověku (žárový pohřební ritus a inhumace v raném středověku, řadová a mohylová pohřebiště raného středověku, prosazování kostelních pohřebišť a pohřební ritus vrcholného středověku); archeologie vesnického prostředí (raně středověká vesnická sídliště, vrcholně středověká transformace a nukleace sídel, vesnice mladšího středověku, zanikání vesnic v pozdním středověku, vesnická usedlost a dům, stavební kultury středověké Evropy, zemědělství); archeologie městského prostředí (antická tradice měst, vznik a formování středověkých měst, příklady významných městských lokalit); archeologie opevněných sídel (hradiště, hrady, drobná opevněná sídla, liniová opevnění, polní a obléhací tábory); výběr movitých artefaktů středověku (zejm. přehled keramických artefaktů).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Žemlička, Josef. Čechy v době knížecí : 1034-1198. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-196-4.
-
Základní:
Žemlička, Josef. Počátky Čech královských : 1198-1253 : proměna státu a společnosti. Praha : Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-140-9.
-
Základní:
Klápště, Jan. Proměna českých zemí ve středověku. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-175-1.
-
Doporučená:
Vařeka, Pavel. Archeologie středověkého domu. I, Proměny vesnického obydlí v průběhu staletí 6.-15. století. Ústí nad Labem : Vlasta Králová, 2004. ISBN 80-903412-1-7.
-
Doporučená:
Klápště, Jan. Paměť krajiny středověkého Mostecka. Most : Ústav archeologické památkové péče severozápadních Čech, 1994. ISBN 80-85-115-48-4 (b.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat jednotlivá období středověku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout problematiku archeologických (částečně i jiných) pramenů a jejich významu pro poznání a rekonstrukci života ve sledovaném období |
Shrnout chronologii archeologických kultur ve sledovaném období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vysvětlit sídelní strategie |
Uvést příklady dochovaných nemovitých památek sledovaného období |
Vysvětlit vývoj hmotné kultury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|