|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie a metoda archeologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Teorie a metoda 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty úlohou archeologie a jejích metod při výzkumu historického dědictví. V první části předmětu bude věnována pozornost otázkám archeologické teorie, především pak úloze artefaktů v lidské společnosti a krajinnému kontextu archeologických pramenů. Ve druhé části kurzu se studenti seznámí s teoretickými cíli a metodami moderního terénního archeologického výzkumu vedeného takovými postupy, které jsou ohleduplné k archeologickému dědictví (povrchový průzkum, letecká prospekce a dálkový průzkum, geofyzika, geochemie atd.). Ve třetí části kurzu získají studenti přehled o metodách archeologického odkryvu. V rámci cvičení budou studentům prezentovány příklady výzkumu a interpretace archeologických situací z období pravěku, středověku, novověku a doby moderní. Důraz bude kladen také význam archeologie nejen pro poznání dávné i nedávné minulosti, ale také na úlohu archeologie při výzkumu krajiny a její přínos v oblasti využití a ochrany historického dědictví.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška. Ověření základních znalostí o oblasti archeologické teorie, metody, nedestruktivních a destruktivních postupů současné archeologie.
|
Obsah
|
1. Úvod do archeologické teorie, archeologické prameny jako součást historického dědictví
2. Význam artefaktů v lidské společnosti
3. Prostorový kontext archeologických pramenů
4. Povrchový průzkum, letecká prospekce a dálkový průzkum v archeologii
5. Geofyzika a geochemie v archeologii a památkové péči
6. Příprava terénního projektu (předexkavační etapa)
7. Vymezení destruktivního terénního výzkumu odkryvem (terénní analýza)
8. Stratigrafické jednotky a stratigrafické vztahy; metody odkryvu a dokumentace
9. Duhy lokalit a terénních situací
10. Duhy lokalit a terénních situací; vyhodnocení terénního výzkumu (postexkavační etapa)
11. Úloha archeologie v procesu poznávání a ochrany historického dědictví
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
-
Základní:
Kuna, M. a kol. Nedestruktivní archeologie. Praha: Academia. Academia Praha, 2003.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
-
Doporučená:
Gojda, Martin; John, Jan. Archeologie a letecké laserové skenování krajiny = Archeology and airborne laser scanning of the lanscape. Plzeň : Západočeská univerzita, Filozofická fakulta, Katedra archeologie, 2013. ISBN 978-80-261-0194-9.
-
Doporučená:
Gojda, M. Archeologie krajiny.. Academia Praha, 2000.
-
Doporučená:
Procházka, Rudolf; Vařeka, Pavel. Manuál terénního archeologického výzkumu odkryvem : popis stratigrafických jednotek. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta filozofická, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout problematiku a nastíní metody nedestruktivního průzkumu zaniklé kulturní krajiny a formuluje otázky související s nedestruktivním průzkumu různých typů archeologických situací |
Shrnout problematiku povrchového průzkumu, letecké prospekce, dálkového průzkumu, geofyziky a geochemie v archeologii |
Vysvětlit po teoretické stránce náležitosti terénního výzkumu odkryvem |
Shrnout problematiku datace a interpretace archeologických situací |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Hodnotit kriticky dostupné informace ke sledované problematice |
Navrhnout vhodnou metodu výzkumu různých typů archeologických situací |
Navrhnout koncepci archeologického výzkumu v závislosti na jeho podmínkách a cílech |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|