|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / THD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
THD2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie historického dědictví 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Theory and method 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Druhá část kurzu se zaměřuje na teoretické přístupy k archeologickým památkám, muzejním sbírkám a stavebnímu prostředí. Je představen vývoj teoretického myšlení v archeologii ve vztahu k historickému a kulturnímu dědictví a odraz jednotlivých paradigmat v muzeologii a památkově-archeologické praxi. Dále jsou sledovány hlavní etapy vývoje přístupu k ochraně, rekonstrukci a konzervaci architektonických památek v evropském a českém prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška. Shrnout teoretické přístupy k archeologickým památkám, muzejním sbírkám a stavebnímu prostředí.
|
Obsah
|
1. Památkové pojetí archeologie
2. Kulturně historické paradigma a památky
3. Procesuální paradigma a památky
4. Post-procesuální paradigma a památky
5. Vývoj teoretického myšlení v archeologii v kontaktu s "heritage" a "memory studies"
6. Význam veřejné a komunitní archeologie pro ochranu archeologického dědictví
7. Teoretické přístupy v muzeologii
8. Teoretické přístupy k ochraně a rekonstrukci/konzervaci historického stavebního prostředí (do konce 19. stol.)
9. Teoretické přístupy k ochraně a rekonstrukci/konzervaci historického stavebního prostředí (do poloviny 20. stol.)
10. Teoretické přístupy k ochraně a rekonstrukci/konzervaci historického stavebního prostředí (do současnosti)
11. Válečné konflikty a poválečná rekonstrukce památek
12. Současné trendy v teorii hmotné složky historického dědictví
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Patočka, Jiří; Heřmanová, Eva. Lokální a regionální kultura v České republice : kulturní prostor, kulturní politika a kulturní dědictví. Vyd. 1. Praha : ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-347-8.
-
Doporučená:
Gramsch, Alexander. A history of Central European archaeology : theory, methods, and politics. Budapest : Archaeolingua Alapitvany, 2011. ISBN 978-963-991123-9.
-
Doporučená:
JOHNSON, M. Archaeological Theory: An Introduction (second edition). Oxford: Blackwell, 2010.
-
Doporučená:
Colin Renfrew, Paul Bahn (edd.). Archaeology - The Key Concepts. London and New York: Routledge, 2005.
-
Doporučená:
Girsa, Václav. Hrad Bečov - projekt konzervace a prezentace. V Lokti : Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Lokti ve spolupráci s Fakultou archit, 2009. ISBN 978-80-87104-49-1.
-
Doporučená:
Beneš, Josef. Základy muzeologie. Opava : Ústav historie a muzeologie, 1997. ISBN 80-901974-3-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy ve sledované oblasti |
Shrnout specifické myšlenkové směry v oblasti evropské archeologie a historického dědictví |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Popsat přístupy k archeologickým pramenům a historickému dědictví v rámci paradigmat, která ovlivňovala přístupy k archeologickým pramenům v průběhu 20. století |
Shrnout teoretické přístupy k archeologickým památkám, muzejním sbírkám a stavebnímu prostředí
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Nastínit vývoj teoretického myšlení v archeologii pravěku a středověku a v oblasti historického dědictví |
Formulovat základní cíle teoretické archeologie v českém prostředí i v zahraničí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
|
|
|
|