|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / THD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
THD1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie historického dědictví 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Theory and method 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs představí teoretické přístupy k historickému dědictví a jeho vybraným segmentům, které jsou předmětem studia oboru. První část se zaměří na vymezení historického a kulturního dědictví a jeho jednotlivých hmotných a nehmotných složek. Dále bude sledován historických vývoj pojetí "heritage" a prezentovány jednotlivé etapy zahrnující odlišné teoretické přístupy k ochraně, uchování a využití historického dědictví, a to především v evropském kontextu. Samostatná pozornost bude věnována organizačnímu a právnímu rámci v mezinárodním kontextu.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška. Shrnout teoretické přístupy k historickému dědictví a jeho vybraným segmentům, shrnout problematiku vymezení historického a kulturního dědictví, nastínit historický vývoj pojetí "heritage" a jeho jednotlivých etap zahrnujících odlišné teoretické přístupy k ochraně, uchování a využití historického dědictví v evropských souvislostech.
|
Obsah
|
1. Vymezení historického a kulturního dědictví
2. Jednotlivé segmenty hmotného historického a kulturního dědictví
3. Jednotlivé segmenty nehmotného historického a kulturního dědictví
4. Vývoj teoretických přístupů k historickému a kulturnímu dědictví v Evropě (do 19. století)
5. Vývoj teoretických přístupů k historickému a kulturnímu dědictví v Evropě (do současnosti)
6. Přístupy a pojetí kulturního a historického dědictví v Českých zemích (do poloviny 20. stol.)
7. Přístupy a pojetí kulturního a historického dědictví v Českých zemích (od poloviny 20. stol.)
8. Mezinárodní úmluvy do druhé světové války
9. UNESCO a mezinárodní úmluvy
10. ICOMOS a další mezinárodní poradní orgány
11. Válečné konflikty a kulturní dědictví
12. Přístupy k popularizaci a vzdělávání v oblasti historického a kulturního dědictví
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Trigger, Bruce G. A history of archaeological thought. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-33818-9.
-
Základní:
Gramsch, Alexander. A history of Central European archaeology : theory, methods, and politics. Budapest : Archaeolingua Alapitvany, 2011. ISBN 978-963-991123-9.
-
Základní:
Johnson, Matthew. Archaeological theory : an introduction. Chichester : Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-1-4051-0015-1.
-
Základní:
Colin Renfrew, Paul Bahn (edd.). Archaeology - The Key Concepts. London and New York: Routledge, 2005.
-
Doporučená:
JOHNSON, M. Archaeological Theory: An Introduction (second edition). Oxford: Blackwell, 2010.
-
Doporučená:
HARRIS, O. J. T. - CIPOLLA, C. N. Archaeological Theory at the Millennium: Introducing Current Perspectives. London: Routledge, 2017.
-
Doporučená:
KRISTIANSEN, K. - ŠMEJDA, L. - TUREK, J. Paradigm found. Archaeological theory present, past and future: essays in honour of Evžen Neustupný. Oxbow Books, 2015. ISBN 978-1-78297-770-4.
-
Doporučená:
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Doporučená:
Bintliff, J. L.; Pearce, Mark. The death of archaeological theory?. Oxford : Oxbow Books, 2011. ISBN 978-1-84217-446-3.
-
Doporučená:
HODDER, I. Theory and practice in archaeology.. London: Routledge, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům |
Shrnout specifické myšlenkové směry v evropské archeologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout teoretické přístupy k historickému dědictví a jeho vybraným segmentům
|
Shrnout problematiku vymezení historického a kulturního dědictví
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Nastínit historický vývoj pojetí "heritage"
|
Formulovat proměny a odlišné teoretické přístupy k ochraně, uchování a využití historického dědictví v evropských souvislostech
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|